LONDÝN – Údajné ovplyvňovanie Rusov v prípade britského referenda o odchode Veľkej Británie z Európskej únie je vyriešené. Na základe prešetrovania prišiel Facebook s prekvapivým výsledkom, ktorý mnohí nečakali.
Dohady o ruskej účasti na ovplyvňovaní verejnej mienky na sociálnej sieti pred hlasovaním o brexite, je vyriešené. Podľa odborníkov zo spoločnosti Facebook, na ovplyvňovanie vynaložili 97 centov, teda necelý 1 USD. O tejto skutočnosti informovalo ruské médium lenta.ru s odvolaním sa na správu BBC. Facebook uviedol, že na sociálnej sieti objavili len 3 reklamy, ktoré sa dajú za určitých podmienok považovať za zásah Ruskej federácie do referenda.
Za 4 dni ju videlo približne iba 200 ľudí a náklady vynaložené na ich uverejnenie vyčíslili na 75 pencí, teda ani nie 97 centov. Britský poslanec Damien Collins, hlavný iniciátor tejto kontroly, ktorý zadal požiadavku sociálnej sieti, nebol s výsledkami veľmi spokojný. Spochybnil prácu špičkových pracovníkov FB, pričom sa domnieva, že spravili niekde chybu alebo jednoducho dokazovaniu nevenovali dostatočnú pozornosť.
Podobné dokazovanie vyšlo na Twitteri úplne inak. Spoločnosť vo svojej správe pre volebnú komisiu uviedla, že sa jej zamestnancom podarilo odhaliť 1 účet financovaný z ruských zdrojov, a to práve z Russia Today, ktorý propagoval obsah týkajúci sa referenda. Twiiter informoval, že v priebehu kampane, ruská strana vynaložila 1 000 USD na 6 reklám súvisiacich s plánovaným referendom.
Účasť Rusov na brexite mala spočívať v tom, že inzerovala a informovala o priebehu referenda v Británii, čo by malo byť pre ruské média tabu. Pred nedávnom britský minister zahraničia Boris Johnson prehlásil, že sa Ruská federácia nesnažila ovplyvňovať britskú demokraciu a nezasahovala do volebných procesov. Johnson uviedol, že v priebehu volieb nezaznamenali žiaden ruský vplyv a nedisponujú usvedčujúcimi dôkazmi v prospech populárnej verzie anglických médií o ruskom zásahu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies