BRATISLAVA – Cestný balíček, ktorý predstavila Európska komisia (EK), rozdeľuje jednotný európsky trh a vytvára umelé prekážky. Tvrdí to Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia, podľa ktorého pre slovenských dopravcov znamená rapídne zhoršenie podmienok pri vykonávaní podnikateľskej činnosti.
Opatrenia z cestného balíka sú podľa Česmadu pripravené v zmysle ochranárskeho boja západných krajín Únie s východnými. Tvrdenia komisie o vytvorení jednoduchších a férovejších podmienok na európskom trhu považuje za skreslené.
„Z celého cestného balíka je cítiť výrazný vplyv silných západoeurópskych štátov, ktoré si takto vytvárajú ideálne podmienky na ochranu domácich trhov pred dopravcami z ostatných, hlavne chudobnejších európskych štátov. Odmietame takéto rozdeľovanie jednotného európskeho trhu a budeme žiadať výrazné zmeny v jednotlivých návrhoch,“ uviedol prezident združenia Pavol Jančovič.
Na vodiča, ktorý strávi počas mesiaca viac ako tri dni, pričom za deň sa považuje viac ako šesť hodín, na území určitého štátu, sa budú vzťahovať pracovnoprávne a mzdové podmienky platné v danej krajine. Česmad v tom vidí neprekonateľnú administratívnu záťaž.
„EK mala za cieľ touto úpravou bojovať so schránkovými firmami a s tzv. nomádskymi vodičmi, ale v skutočnosti len výrazne negatívne zasiahla do činnosti klasických dopravcov, ktorí vykonávajú bežné prepravy tam a späť,“ zdôraznil Jančovič. Základný problém európskeho trhu tak podľa neho nielen, že zostáva nevyriešený, ale naopak, rozšíril svoj rozsah.
V súvislosti s úmyslom komisie obmedziť schránkové firmy na európskom trhu je pre združenie tiež nepochopiteľný návrh na zmenu v systéme kabotážnej prepravy. Podľa novej úpravy by schránkové dopravné firmy mohli ešte dlhšie a jednoduchšie operovať na území iného štátu predtým, ako vozidlo musí opustiť územie hostiteľského štátu.
Za problém návrhu EK označil Česmad aj plánované zavedenie celoplošného zákazu trávenia víkendového odpočinku vo vozidle. Na takéto opatrenie podľa neho nie sú vytvorené vhodné podmienky a ubytovacie kapacity nie sú prispôsobené pre bezpečné odstavenie vozidiel. Vzniká pritom nielen stresová situácia pre vodiča, ktorý musí vyhľadať vhodné ubytovanie, ale dochádza aj k ohrozeniu prepravovaného tovaru.
„Je evidentné, že cieľom tejto úpravy nie je, aby vodiči odpočívali v hoteloch, cieľom je to, aby sa vrátili domov. V praxi však nie je možné, aby sa všetci vodiči na cestách stiahli na regulárny týždenný odpočinok domov. Cieľom tohto opatrenia tak je obmedzenie kapacít východoeurópskych dopravcov na západnom trhu,“ domnieva sa Jančovič.
Ani ďalšie oblasti z balíka nie sú podľa neho pripravené tak, aby európskemu dopravnému trhu pomohli, zjednodušili ho a vytvorili férové podmienky pre všetkých.
Pri ďalších rokovaniach o cestnom balíku na národnej aj nadnárodnej úrovni preto budú predstavitelia Česmadu Slovakia, zastupujúceho viac ako 900 dopravných spoločností, trvať na zmenách, ktoré negatívne dosahy pre nákladných aj autobusových dopravcov zmiernia alebo úplne odstránia.
EK v stredu (31. 5.) predstavila verejnosti balík ôsmich legislatívnych opatrení na modernizáciu európskej mobility a dopravy. Podľa jej podpredsedu Maroša Šefčoviča majú návrhy zlepšiť sociálne podmienky pracovníkov v doprave tým, že stanovia jasné pravidlá na úrovni EÚ. Sociálnemu dampingu a zneužívaniu šoférov má zabrániť intenzívnejšie presadzovanie spoločných predpisov, boj proti nelegálnemu zamestnávaniu, zníženie administratívnej záťaže podnikov a vyjasnenie existujúcich pravidiel.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies