BRATISLAVA - Kde sa nachádzajú a kadiaľ jazdia vozidlá zimnej údržby, už dokáže hlavné mesto kontrolovať online. Na 43 sypačov, teda na všetky s pluhom nad štyri tony, totiž nainštalovali GPS zariadenia. TASR o tom dnes informovala hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.
"V priamom prenose tak dispečeri uvidia, či sú vozidlá zaparkované, či sú počas celomestských alebo lokálnych posypov v teréne a odhŕňajú a posýpajú komunikácie v správe hlavného mesta, prípadne prečo ešte nedorazili do svojho rajónu, ktorý majú v rámci mesta na starosti," vysvetľuje Skokanová.
V ďalšej fáze by sa už malo dať podľa nej rozlíšiť aj to, či vozidlo odhŕňa sneh z vozoviek, alebo cesty posypáva. Mesto tiež chce, aby mohli pohyb vozidiel kontrolovať aj Bratislavčania na internete.
Firma by tiež mala robiť preventívne posypy na mostoch i v kopcovitých terénoch. "A podobne v prípade mínusových teplôt a zvýšenej vlhkosti vzduchu alebo v prípade predpokladaného spádu snehu," doplnila hovorkyňa.
Ako prevencia voči stavu, keď vozidlá zimnej údržby stoja v zápchach, majú byť pred očakávaným spádom snehu rozmiestnené v jednotlivých rajónoch. Tam budú čakať na pokyn. "Ale ak toto doteraz nerobili, čo je to za firma?" podotkol starosta Petržalky Vladimír Bajan.
Spoločnosť bude podľa Skokanovej rovnako pluhovať aj komunikácie, ktoré síce nie sú v správe hlavného mesta, ale sú dôležité pre zjazdnosť.
Viacerí mestskí poslanci už firme A.R.K. technické služby vyčítali, že mesto za jej služby veľa platí, avšak málo dostáva. Primátor Ivo Nesrovnal (nezávislý) momentálne zmluvu s firmou vypovedať nechce. Na marcové rokovanie zastupiteľstva si ale už poslanci vyžiadali informáciu o zmluvnom vzťahu s dodávateľom zimnej údržby, o obstarávaní, ktoré mu predchádzalo, i o možnostiach ukončenia zmluvy a náhradnom riešení.
Zmluvu so súkromnou firmou podpísalo mesto ešte počas šéfovania primátora Andreja Ďurkovského, a to v roku 2010. Platí osem rokov. Riaditeľ kancelárie bývalého primátora Ľubomír Andrassy vlani vysvetľoval, že mesto platí vyše 80 zamestnancom aj vtedy, ak nič nerobia. Andrassy poukazoval na to, že 6,50 eura na hodinu dostáva človek, ktorý je v teréne a pracuje, no len o 0,80 eura menej ten, ktorý nič nerobí, ale je v pohotovosti. Mesto taktiež podľa Andrassyho platí aj za státie 54 mechanizmov, a to poplatok osem eur. Ak sa vozidlo používa v teréne, cena je viac ako 27 eur.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies