BRATISLAVA 1. apríla (SITA) - Kancelária verejnej ochrankyne práv Jany Dubovcovej je oddnes plne funkčná a otvorená pre ľudí.
V marci sa totiž sťahovala zo sídla na Nevädzovej v bratislavskom Ružinove do nových priestorov v centre hlavného mesta na Grösslingovú ulicu. "Oddnes prijímame v podateľni ľudí s ich podnetmi, kde ich pracovníci spíšu," povedal pre agentúru SITA ombudsmankin poradca pre médiá a komunikáciu Ján Glovičko. Úradné hodiny pre ľudí sú v každý pracovný deň aj v kancelárii aj podateľni od 8:00 do 16:00. Kancelária takisto vybavuje podnety od ľudí, ktoré už skúma, pričom títo ľudia majú možnosť sa s právnikmi stretnúť priamo v nových priestoroch.
Nová budova bude však slúžiť i na rôzne diskusie či iné podujatia, priestory vyzdobia umelecké práce detí. "Nebudeme kupovať žiadne drahé obrazy či iné diela," poznamenal Glovičko. Verejná ochrankyňa práv chce podľa jeho slov v blízkej budúcnosti spustiť súťaž o férovosti v prístupe, ktorá bude určená pre deti zo základných, stredných či umeleckých škôl, ale i pre deti z detských domovov, reedukačných či komunitných centier. "Pôjde o diela, ktoré budú priamo súvisieť s činnosťou verejného ochrancu práv," dodal pre agentúru SITA.
Sťahovanie do novej budovy v centre mesta sprevádzali finančné ťažkosti. Kancelária Jany Dubovcovej nedostala na sťahovanie od ministerstva financií žiadne peniaze, preto jej pomáhali väzni. Boli to ľudia odsúdení na najnižšie tresty. Kancelária ombudsmanky uzavrela zmluvu o vykonávaní pomocných prác s Ústavom na výkon väzby a Ústavom na výkon trestu odňatia slobody, pomoc väzňov ju vyšla na 1 373 eur. "S väzňami sa spolupracovalo veľmi dobre, dávali na veci veľký pozor. Aj vďaka nim kancelária opäť funguje," povedal Glovičko.
Úrad ombudsmanky v októbri minulého roka listom požiadal rezort financií o zvýšenie limitu príjmov a výdavkov na tento rok o 25-tisíc eur. Dôvodom bolo práve sťahovanie. "V čase prípravy rozpisu východísk rozpočtu, a teda začiatkom mája minulého roka sme nemali vedomosť o sťahovaní kancelárie. Z tohto dôvodu rozpis nezohľadňoval náklady vyvolané sťahovaním," písalo sa v liste. Rezort financií však kancelárii ombudsmanky na list neodpovedal. "Ministerstvo financií nepovažuje za odôvodnené uvedenej organizácii z titulu sťahovania do nových priestorov zvyšovať limit výdavkov," pre agentúru SITA vtedy uviedol tlačový odbor rezortu.
Presťahovaním sa do štátnej budovy ušetrí kancelária ročne približne 40-tisíc eur. Ročné náklady v nových priestoroch na Grösslingovej ulici v Bratislave budú 152 100 eur, v bývalej budove to bolo 192 100 eur. Nové priestory sú však v porovnaní s terajšími menšie, k dispozícii je aj menej parkovacích miest, no zároveň sa znížia i ceny za nájom priestorov a poskytované služby. Dubovcovej kancelária sa na nájme dohodla so Správou služieb diplomatického zboru. Zmluvu o prenájme na obdobie od 1. marca 2015 do 28. februára 2020 podpísali vedúci Kancelárie verejného ochrancu práv Marián Török a generálny riaditeľ Správy služieb diplomatického zboru Marek Černý 5. septembra minulého roka. Zmluvu ešte v ten deň zverejnili v Centrálnom registri zmlúv.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies