Online nakupovanie môže byť výhodnejšie, treba ale pamätať i na riziká
Polovica z takmer dvoch miliónov slovenských domácností má prístup na internet, ktorý Slováci čoraz častejšie využívajú aj na nakupovanie. "Internetoví predajcovia majú v porovnaní s tradičnými obchodmi nižšie prevádzkové náklady. Preto môže byť pri online nakupovaní cena pre zákazníka výhodnejšia. Ceny tovarov a služieb sa dajú na internete aj oveľa jednoduchšie porovnať. Z obchodu do obchodu totiž prebehnete jedným klikom," povedala pre TASR marketingová manažérka nákupného spoločenstva Lyoness Ivana Štefancová.
Zároveň upozornila, že online nakupovanie v sebe skrýva aj isté riziká. "Tým najväčším stále ostáva, že si zákazníci tovar pred kúpou nemôžu vyskúšať sami na vlastnej koži," konštatovala. Preto radí nájsť si pred kúpou čo najviac informácii a referencií o kupovanom tovare či službe a nakupovať výhradne u overených obchodníkov.
Pri nakupovaní na internete tiež môžu nastať komplikácie po dodaní výrobku. Medzi typické patria nesprávna veľkosť či strih oblečenia, rozdielne technické parametre elektroniky alebo kupujúci dostane iný výrobok, ako si objednal. "V takýchto prípadoch môže spotrebiteľ hľadať oporu v zákone. Ten mu umožňuje vrátiť tovar bez udania dôvodu predajcovi do siedmych pracovných dní od dátumu doručenia. Predajca musí následne tovar prevziať späť, respektíve nepokračovať v poskytovaní služby, a najneskôr do 15. kalendárnych dní vrátiť zákazníkovi peniaze," vysvetlila Štefancová. Toto pravidlo sa však nevzťahuje na tovar zhotovený podľa požiadaviek kupujúceho, rýchlokaziaci sa tovar, rozbalené PC programy, či lotérie a podobné hry.
Online obchody neobišiel ani súčasný trend zavádzania vernostných programov. "Predajcovia sú v časoch tvrdej cenovej konkurencie ochotní vzdať sa časti svojho zisku v prospech verného zákazníka, ktorý sa opätovne vráti. Avšak, ak by sa spotrebitelia viazali na vernostný program iba jedného e-shopu, stratili by spomínanú výhodu širokej ponuky, ktorú online nakupovanie prináša," poznamenala Štefancová. Preto odporúča nájsť taký vernostný systém, ktorý pod sebou združuje viacero internetových predajcov.
Na tovar zakúpený na internete sa vzťahuje rovnaká dvojročná záručná doba ako na tovar z kamenných predajní. Pri kúpe tovaru v zahraničí je však možné, že miesta určené pre záručný servis nebudú na Slovensku. "Kupujúci by s tým teda mal vopred rátať," uzavrela.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies