BRATISLAVA - Prvý autobusový pruh v tomto volebnom období chcelo mesto vyhradiť na Štefánikovej v prvej polovici roku 2013, svojimi pripomienkami však projekt stopol Krajský dopravný inšpektorát.
Vedenie mesta Bratislava sa vyhradených pruhov pre autobusy na bratislavských cestách nevzdáva. A to ani potom, čo projekt buspruhu na Štefánikovej ulici stopol Krajský dopravný inšpektorát. Ten sa obával spomalenia plynulosti dopravy i zníženia bezpečnosti. Bratislavský primátor Milan Ftáčnik si však myslí, že mesto by malo začať s vyhradzovaním autobusových pruhov práve na Štefánikovej a ukázať, že to s preferenciou verejnej dopravy v meste myslí vážne. „Práve na Štefánikovej mi to príde ako snaha zlomiť ten doterajší stereotyp myslenia, že na prvom mieste majú byť autá a potom všetko ostatné,“ uviedol Ftáčnik v rozhovore pre agentúru
Autobusový pruh na Štefánikovej ulici plánovalo mesto vyhradiť v prvej polovici roka 2013. Vychádzali pri tom z meraní počas testovacej prevádzky buspruhu, ktoré mesto robilo v roku 2012 počas Európskeho týždňa mobility. Z meraní vtedy vyšlo, že časy prejazdov autobusov na Štefánikovej sa skrátili približne o tretinu. Snahu mesta však zastavil Krajský dopravný inšpektorát, podľa ktorého trvalé zavedenie buspruhu bude spôsobovať problémy. Podľa primátora Ftáčnika však počas experimentu v roku 2012 nevznikali na Štefánikovej kolízne situácie. Práve naopak, pri testovacej prevádzke sa viacerí vodiči úseku vyhli, pripomenul primátor.
S vyznačovaním buspruhov sa podľa Ftáčnika nestotožňujú ani niektorí mestskí poslanci. Ako dodal, takéto signály dostal, aj keď nie sú zatiaľ žiadnym rozhodnutím, ale skôr výsledkom diskusie zo zasadnutia mestskej rady. „Ale zachytil som, že niektorí poslanci stoja skôr na strane automobilistov, ktorí sedia sami v jednom aute,“ povedal v rozhovore. Podľa Ftáčnika mesto pripravuje a lobuje v prospech európskych projektov, ktoré podporujú verejnú dopravu. S nimi však súvisí aj otázka preferencie verejnej dopravy. „Ak veríme tomu, že verejná doprava je prvoradá, tak umožnime mnohým cestujúcim v autobusoch, aby prišli načas do práce a aby nestáli v kolónach,“ uviedol primátor. Verí, že tak to budú chápať aj mestskí poslanci, keď uvidia pozitívny efekt v
Vyhradené autobusové pruhy plánuje mesto zavádzať na viacerých cestách v Bratislave. Podľa Ftáčnika napríklad na Gagarinovej ulici vznikajú také zápchy, že namiesto 4-minútového intervalu tam niektoré vozidlá MHD v zápche prejdú až za vyše pol hodiny. „To sú neuveriteľné straty, časové pre cestujúcich a pre nás z hľadiska nasadzovania dopravných prostriedkov,“ zhodnotil Ftáčnik. Ďalšie miesta, kde by mohlo mesto buspruhy vyhradiť, vyplynú z analýzy údajov Dopravného podniku Bratislava o dodržiavaní harmonogramu. Podľa údajov z vozidiel MHD chce mesto analyzovať najkritickejšie úseky ciest v Bratislave a navrhnúť polícii prípravu ďalších autobusových pruhov.
Cieľom tejto filozofie mesta je podporiť verejnú dopravu. Primátor Ftáčnik si myslí, že zavedenie buspruhov je otázkou ekonomiky času aj šetrenia finančných prostriedkov mesta. „Je to otázka ekonomiky času pre cestujúceho, že dodržíme stanovený harmonogram, ale aj našich prostriedkov. Pretože keď musíme nasadiť jeden alebo dva ďalšie autobusy, aby sme na linke udržali interval, tak to stojí viac peňazí ako keby sme mali buspruh a mohli cestujúcich pohodlne dopraviť do cieľa,“ vysvetlil. Inšpirovať by sa mesto chcelo napríklad aj v Prahe, kde sú pruhy pre autobusy vyhradené iba v časoch, kedy sú najväčšie zápchy. Podľa primátora v českej metropole majú trvale vyznačené pruhy, ktoré platia celý deň, ale aj také, ktoré sú časovo regulované. „Vodiči sa to naučia, na rešpektovanie disciplíny potom dozerá polícia. A na výsledku máte funkčný autobusový pruh, ktorý pomôže autobusom práve v tých kritických časoch, kedy majú problém prejsť,“ priblížil primátor.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies