BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy uviedlo, že nie je oprávnené vyjadrovať sa k nedodržiavaniu vnútroštátnych revíznych postupov pri verejnom obstarávaní vo vzťahu k viacerým článkom európskej smernice. Projekt modernizácie železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá podľa rezortu predbežne schválili aj poradcovia Európskej komisie.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že poskytuje súčinnosť pri vypracovaní odpovedí pre Európsku komisiu (EK), ktorá vyšetruje sťažnosť spoločnosti Skanska SK a.s. na priebeh ukončeného tendra Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na modernizáciu traťového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá. Ako agentúru SITA informoval rezortný hovorca Martin Kóňa, ministerstvo nie je oprávnené vyjadrovať sa k nedodržiavaniu a možnému nesúladu vnútroštátnych revíznych postupov pri verejnom obstarávaní vo vzťahu k viacerým článkom európskej smernice.
"Odpovede na ďalšie otázky by boli v tejto chvíli predčasné. Je dôležité však pripomenúť, že ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán OPD (Operačný program Doprava) postupovalo pri zasielaní žiadosti o potvrdenie pomoci (žiadosť o nenávratný finančný príspevok) z eurofondov štandardne a celý projekt bol predbežne schválený aj technickými poradcami EK Jaspers," uviedol Kóňa. Rezort v súčasnosti čaká na jej schválenie Európskou komisiou a predpokladá financovanie spomínaného železničného projektu z Kohézneho fondu Európskej únie (EÚ). Na národnej úrovni bol tento projekt schválený na jeseň minulého roku.
Tlačový odbor Úradu vlády SR odpovedal, že o konkrétnych výsledkoch bude možné informovať až po skončení celého procesu vyšetrovania, a to Úradom pre verejné obstarávanie, resp. ministerstvom dopravy. Pre ochranu účelu inšpekcie, vyšetrovania alebo auditu sa dokumenty v rámci systému EU Pilot podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) z roku 2001 nesprístupňujú v priebehu vyšetrovania. "Postupy, ktoré EK spochybňuje, resp. ktoré sú predmetom jej záujmu, tvoria podstatu vyšetrovania a dokumentov. V tomto prípade by sme informovaním porušili citované predpisy. Pokiaľ ide o čas vyšetrovania, tak nie je možné vopred určiť jeho koniec," uviedol tlačový odbor úradu vlády. Ako dodal, systém EU Pilot nemá stanovené záväzné lehoty. Niektoré prípady vyšetruje EK aj viac ako rok, navyše zaslaním odpovede sa vyšetrovanie nekončí, takže uvedenie lehôt by mohlo byť zavádzajúce.
Železnice Slovenskej republiky z verejnej súťaže dvakrát vylúčili najlacnejšiu ponuku skupiny Skanska, ktorá chcela trať pri Trenčíne zmodernizovať za 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Zákazku napokon získalo na jeseň roku 2012 Združenie pod Brezinou vedené spoločnosťou TSS Grade, a. s. s druhou najlacnejšou ponukou 245 mil. eur. Skanska označila svoje vylúčenie za diskrimináciu a mala podozrenie z manipulácie pri opätovnom vyhodnotení tendra.
Zastúpenie EK na Slovensku potvrdilo, že Brusel začal vyšetrovať sťažnosť spoločnosti Skanska v spojitosti s tendrom na modernizáciu traťového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu. "EK v súčasnosti analyzuje námietky uvedené v sťažnosti. Pred ukončením vyšetrovania komisia nemôže zverejniť bližšie informácie," informovala agentúru SITA tlačová tajomníčka Zastúpenia EK na Slovensku Ingrid Ludviková. "Ak sa podozrenia uvedené v sťažnosti preukážu, komisia môže rozhodnúť o tom, že náklady na projekt nepreplatí, alebo že sa uplatnia finančné korekcie," dodala.
Ak je sťažnosť dôvodná, komisia môže poukázať na porušenie povinností členského štátu a začať konanie o porušení práva EÚ. Sťažnosti v mnohých prípadoch poukazujú aj na pochybenia pri čerpaní eurofondov. EK v rámci systému EU Pilot spravidla rozhodne o ďalších krokoch do desiatich týždňov po tom, ako dostane stanovisko vlády členského štátu. EU Pilot umožňuje rýchlejšie dosiahnuť výsledky pri komunikácii medzi komisiou a členskými štátmi a nájsť riešenia zlučiteľné s právnymi predpismi EÚ, a to bez toho, aby bolo potrebné začať konanie vo veci porušenia právnych predpisov. Preverovanie sťažnosti uvedeným systémom ešte neznamená, že komisia začne proti členskému štátu konanie o porušení predpisov, tzv. infringement.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies