BRATISLAVA – V Európe sa intenzívne diskutuje o nástupe elektromobilov, predpokladom je však aj budovanie infraštruktúry nabíjacích staníc. Slovenské ministerstvo hospodárstva vyčlenilo milióny eur. Formou finančnej dotácie chcú Slovákov motivovať, aby si takéto vozidlo zakúpili.
V tejto súvislosti sú právne otázky oveľa citlivejšie než technické. Napríklad v Rakúsku nemôže prevádzkovateľ stanice vyúčtovať „natankované“ kilowatthodiny. K tomu potrebuje licenciu dodávateľa elektrickej energie, ktorú majú len veľké energetické firmy. Ich softvér musí odpovedať právnemu rámcu činnosti, aby sa položka nabíjania objavila na faktúre. Mnohé nabíjacie stanice stoja na spoplatnených verejných plochách.
Prevádzkovateľ musí parkovné započítať, aby sa nestalo, že motoristi budú pod zámienkou bezplatného nabíjania aj parkovať bez zaplatenia. Úplne iný spôsob zúčtovania sa týka nabíjacích staníc na bezplatných parkoviskách na súkromnom pozemku, napríklad pri supermarketoch. Ďalším prípadom sú ponuky spoločnosti pre zamestnancov, keďže nabíjanie sa musí objaviť vo firemnom účtovníctve.
Špecializovaný softvér musí rozpoznať aj skutočnú dĺžku nabíjania. Príkladom sú hotely, ktoré svojim klientom ponúkajú nabíjacie stanice. Elektromobily sú obvykle pripojené k sieti celú noc, reálne sa však nabíjajú hodinu či dve.
Slovenské ministerstvo hospodárstva informovalo, že do konca roka 2017 podporí elektromobily sumou 5,2 miliónov eur, čím predĺži dotačnú schému, ktorú vláda schválila ešte v novembri minulého roka. „Podpora v sume viac ako 5,2 miliónov eur trvá do 31. decembra 2017. Ak by ešte k tomuto dátumu zostala časť prostriedkov k dispozícii, ministerstvo uvažuje o možnosti ich dočerpania aj po tomto termíne,“ informovalo ministerstvo.
Vďaka tejto dotácií sa za 10 mesiacov zaregistrovalo viac ako 370 elektrických áut, čím sa ich počet zdvojnásobil. S tým súvisí aj proces rozširovania nabíjacej infraštruktúry na Slovensku, ktorú má dotovať EK. "Vznikajúce siete nabíjacích staníc je potrebné rozšíriť do ďalších miest a obcí, aby sa nová mobilita geograficky neobmedzovala. Nové služby si začínajú hľadať svojich zákazníkov napríklad aj v Trenčíne, Trnave, Nitre alebo Partizánskom,“ upozorňuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Rezort hospodárstva informoval, že „zvažuje podporu zamerať i na podporu nabíjacej siete pre elektromobily.“
Odkázal tiež, že dôležitú úlohu pri fyzickom rozširovaní elektromobility a počtu elektromobilov a hybridných vozidiel majú aj samosprávy, ktoré majú vyhlasovať nízkoemisné zóny či zriaďovať nabíjacie stanice. Dôležitá je aj politika firiem vo vzťahu k ochrane životného prostredia a postupný vývoj a zlepšovanie parametrov samotných elektromobilov zo strany výrobcov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies