MURMANSK - Hospodársky rozvoj severného Ruska je aktuálnou úlohou vlády Dmitrija Medvedeva.
Na nedávnom stretnutí politikov, ekonómov, vedcov z Moskvy a miestnych činiteľov sa v Murmansku diskutovalo o príprave a realizácii veľkých investícií, ktoré povedú k sprístupneniu veľkého nerastného bohatstva regiónu. Významná úloha v splnení zámeru pripadne ľadoborcu Novorossijsk. Dokáže rozlámať ľad hrubý až 1,5 metra. Za ním zostáva široká plavebná dráha pre nákladné lode. Dieselelektrický ľadoborec sa za štyri mesiaca od uvedenia do prevádzky dvakrát dostal za polárny kruh.
Za ním plávala loď a polárnikom, ktorí budujú letisko na Zemi Františka Jozefa, priviezla zásoby. Rusko má teraz tri ľadoborce typu Novorossijsk. Nie je to zbytočný luxus a neúčelné vynakladanie zdrojov. Ich výroba tvorí súčasť prípravy na trvalé otvorenie severnej morskej cesty. Mnohým lodiam podstatne skráti cestu z Európy do východnej Ázie, a naopak, keď nebudú prechádzať cez Suezský prieplav.
Murmansk je a zostane ľadoborcovým hlavným mestom Ruska. Nachádza sa na križovatke významných morských trás. Je výhodný pre tankery, lode na prepravu sypkých materiálov i rybárske trajlery. Nachádza sa v Koľskom zálive, ktorý nezamŕza ani v najtuhšej zime.
Prístav sa už modernizuje. Stane sa najväčším logistickým centrom v regióne, vážnym konkurentom nórskych prístavov. Po jej skončení dokáže ročne zmanipulovať 80 miliónov ton nákladu.
Do roka bude mať prístav ďalšie dva terminály, uhoľný a ropný. Umožní, aby sa tam pre zákazníkov nakladalo bohatstvo Arktídy. Prístav sa bude rozkladať na východnom aj západnom brehu zálivu. Spojí ich železničný a cestný most, prístup k pobrežiu stavbári doslova presekávajú cez skaly.
Na programe je vybudovanie takmer 700 kilometrov dlhej severnej železničnej trate. Spojí polostrov Jamal so severozápadom Ruska. Viacnásobne skráti prepravu uhľovodíkových palív do Európy i Severnej Ameriky.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies