BRATISLAVA - Elektronické mýto sa od dnešného dňa zavádza aj na cesty II. a III. triedy.
Zatiaľ však s nulovou sadzbou. Súčasne sa rozširuje sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy, upravujú sa sadzby mýta pre ekologické a staršie autá a zvyšujú sa aj pokuty za mýtne prehrešky. Tieto a ďalšie zmeny vyplývajú z novely zákona o výbere mýta a jej vykonávacích predpisoch, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára.
Zavedenie mýta aj na cesty II. a III. triedy zdôvodnilo ministerstvo dopravy záujmom monitorovať nákladné autá na týchto cestách. Pričom následne môže reálne spoplatniť najvyťaženejšie úseky.
Zároveň sa zákonom od januára zvyšujú niektoré sadzby pokút za mýtne priestupky a zavedie sa aj objektívna zodpovednosť. To znamená, že zodpovednosť za mýtne prehrešky bude niesť aj majiteľ nákladného auta, nielen vodič.
Súčasne sa od dnešného dňa rozširuje sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy o 225 kilometrov a zavedie sa aj plošný zákaz pre kamióny na jazdu po cestách III. triedy. "Cieľom tohto kroku je nasmerovať tranzitnú nákladnú dopravu na cesty, ktoré sú na to určené," priblížil rezort dopravy. Čo sa týka rozšírenia spoplatnených ciest I. triedy, podľa ministerstva má ísť o cesty na strednom, severnom a východnom Slovensku, ktoré časť autodopravcov používala na obchádzanie spoplatnených mýtnych úsekov.
V prípade ciest III. triedy sa plošný zákaz prejazdu týka nákladných áut nad 12 ton, výnimka platí len pre dopravnú obsluhu. "Spolu s osadením zákazových značiek na 140 križovatkách na cestách druhej triedy tak ide o opatrenie, ktoré vyženie kamióny z najviac preťažených ciest nižších kategórií," domnieva sa ministerstvo. Na tomto rozsahu sa dohodli vyššie územné celky so zástupcami autodopravcov.
Zároveň prechádzajú zmenou aj mýtne sadzby. Od januára 2014 chce štát novým nastavením sadzieb viac podporovať najekologickejšie kamióny. "Na diaľniciach a rýchlostných cestách klesnú sadzby pre tieto vozidlá o štyri percentá a na cestách I. triedy o dve percentá," vyčíslil rezort. Naopak, priplatia si tí, ktorí majú starší a menej ekologický vozový park. Zvýši sa tiež mýto na cestách I. triedy, ktoré sú paralelné s diaľnicami a rýchlostnými cestami. A súčasne sa zavedú zľavy pri určitom počte najazdených kilometrov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies