BRATISLAVA - Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity stále nepredložil polícii kompletný znalecký posudok o priebehu stavby mosta pri Iliašovciach. Pri betonáži mosta v rámci prác na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov vlani 2. novembra povolila podporná konštrukcia, zahynuli štyria stavbári a jedenásti sa zranili.
Ani rok po tragédii na stavbe diaľničného mosta pri Iliašovciach, ktorá je súčasťou prác na prvom úseku D1 Jánovce - Jablonov, nie je vyšetrovanie jej príčin uzavreté. Dôvodom je, že mešká dodanie kompletného znaleckého posudku o priebehu stavby mosta z Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity. Ten mal znalecký posudok predložiť vyšetrovateľovi krajskej polície v Košiciach pôvodne v septembri, termín sa však posunul na polovicu novembra. Pri betonáži diaľničného mosta neďaleko Levoče vlani 2. novembra povolila podporná konštrukcia, následkom čoho zahynuli štyria stavbári a jedenásti sa zranili.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja rok po udalosti tvrdí, že podniká všetky opatrenia, aby sa podobná tragédia už nezopakovala. "Robíme opatrenia na zvyšovanie bezpečnosti na stavbách, nielen s ohľadom na spomínanú tragédiu. Okrem okamžitých opatrení predstavených hneď po tomto nešťastí sme pripravili aj nový stavebný zákon, ktorý tiež zásadným spôsobom zvyšuje bezpečnosť na rizikových stavbách," informoval agentúru SITA pri prvom výročí nešťastia hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Podľa rezortu je to jeden z krokov na zvýšenie bezpečnosti ľudí na stavbách a ochrany verejnosti.
Práce na moste, kde sa stala tragédia, sa obnovili po piatich mesiacoch, hoci vyšetrovanie jej príčin sa doteraz neskončilo. "Vyšetrovateľ po doplňujúcich prieskumoch v mieste kolapsu podpernej skruže vydal súhlas, že je možné na stavenisku opätovne pokračovať v stavebnej činnosti," poznamenal Kóňa. "Keďže všetok dôkazový materiál bol zaistený, nie je dôvod, aby sa v stavebných prácach nemohlo pokračovať a odovzdať tak toto dielo motoristom v čo najskoršom možnom termíne. Práce na moste sa tak opätovne rozbehli v apríli tohto roka," dodal.
Prvý, západný úsek D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke deväť kilometrov mal byť podľa pôvodného termínu ukončený za dva a pol roka koncom tohto roku. Pre nešťastie sa ukončenie stavby diaľnice predpokladá o pol roka neskôr, teda v polovici budúceho roka. Stavbu realizuje slovensko-české združenie Váhostav - SK, a.s. Žilina a Bögl a Krýsl, k.s. Dobřany za zmluvnú cenu 59,94 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Práce na diaľnici má z 85 % preplatiť Európska únia cez Operačný program Doprava.
Obaja členovia majú v konzorciu podiel 50 %, Váhostav stavia 5,7 kilometra a Bögl a Krýsl zvyšné 3,3 kilometra z dĺžky prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov. Most, kde sa stalo nešťastie, je v časti, kde stavia česká firma. Práce na moste pre ňu vykonávala ako subdodávateľ prešovská firma Semos, spol. s r.o., ktorá následne prešla reštrukturalizáciou, a po tragédii ju na stavbe diaľnice nahradila spoločnosť Technická obnova a ochrana železníc, a.s. (TOOŽ) so sídlom v Žiline. O výmenu subdodávateľa požiadal stavebný dozor na podnet NDS ako investora stavby.
Hovorkyňa spoločnosti Bögl a Krýsl Kateřina Plechatá pre agentúru SITA potvrdila, že TOOŽ sa po nešťastnej udalosti stala jej dodávateľom podskruženia, teda podpornej konštrukcie, vrátane montáže. "Zvyšok prác budujeme vlastnými kapacitami. Ostatní subdodávatelia na našom úseku zostali pôvodní podľa platných zmluvných podmienok a na základe schválenia NDS," uviedla Plechatá. "Na pravom moste je postavená celá nosná konštrukcia, na ľavom moste sú postavené tri z piatich etáp nosnej konštrukcie," dodala k stavbe mostu, kde sa pred rokom stala tragédia. Most sa stavia podľa pôvodnej projektovej dokumentácie a dokončený má byť v platnom termíne dokončenia prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov, teda v júni 2014. Cena stavby tohto mostu sa napriek výmene typu podpornej konštrukcie za kvalitnejšiu doposiaľ nezmenila.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies