V Rakúsku sa diskutuje o privatizácii železnice
V Rakúsku sa začína diskusia o privatizácii železnice, Rakúskych spolkových dráh (ÖBB). Návrh ministerky dopravy Marie Fekterovej víta strana Slobodní - zoznam Westenthaler (BZÖ). Jej generálny tajomník Christian Ebner uviedol, že železničná sieť by mala zostať štátna, ale osobnú a nákladnú dopravu by mali zabezpečovať súkromné podniky. "Lebo tie by to dokázali robiť lepšie než štátny kolchoz."
Proti privatizácii ÖBB sa dôrazne stavia záujmové združenie ProBahn. Železnica vraj nie je vhodným nástrojom na sanáciu štátnych financií. Návrh je málo premyslený, "lebo spolkové dráhy sú teraz predmetom ozdravenia a ich vstup na burzu by nedával zmysel", uviedlo združenie ProBahn. Jeho členovia tvrdia, že privatizácia ÖBB by teraz mala len jediný cieľ: Krajina by prišla o cenné rodinné striebro, cenné železničné nehnuteľnosti, čo by dopravný podnik len oslabilo. Zámer ministerky neposkytovať nijaké peniaze železnici na prevádzku, postihne len ich klientov. Potrebné peniaze pre železnicu by sa mali získať zastavením výstavby Brennerského tunela.
Základný kameň tunela symbolicky položil v roku 2008 taliansky prezident Giorgio Napolitano. Tunel by mal byť hotový v roku 2022 a Rakúsko a Taliansko spojí pod Alpami koľajami. Náklady na 53 km trate dosiahnu asi šesť miliárd eur. Tunel spojí rakúsky Innsbruck s talianskym Bressanom.
V nedeľu (5. 6.) v diskusnej relácii odmietol zámer ministerky Fekterovej aj šéf rakúskej odborovej federácie ÖGB Erich Foglar. Podľa neho si treba najprv ujasniť, aký bude mať privatizácia zmysel a význam, kto by chcel železnicu kúpiť.
Zdroj: TASR/APA
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies