BRATISLAVA - Národná diaľničná spoločnosť, a.s. nie je spokojná s doterajším stavom na stavbách úsekov diaľnice D1 Hubová - Ivachnová a Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, ako aj rýchlostnej cesty R2 Zvolen, východ - Pstruša.
Generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš tvrdí, že predchádzajúce mesiace dovoľovali a dávali priestor, aby zhotovitelia týchto stavieb boli ďalej.
"Nepoznám žiadny objektívny dôvod, ktorý by dával vo finále nárok na predĺženie lehoty. Netvrdím, že neriešia nejaké problémy v rámci stavby, ktoré raz vyjdú na povrch," povedal na stretnutí s médiami Gajdoš. "Samotná ich aktivita dnes nie je taká, ako by som očakával a aká je možno na iných stavbách. Progres na iných stavbách je ukážkou, že sa to dá," uviedol. Napríklad, zhotoviteľ na stavbe R2 Pstruša - Kriváň bol s prácami o takomto čase ďalej, ako je zhotoviteľ na susednej stavbe R2 Zvolen, východ - Pstruša.
Zhotoviteľmi stavby úseku D1 Hubová - Ivachnová (15,3 kilometra) sú spoločnosti OHL ŽS, a.s. Brno a Váhostav - SK, a.s., úsek D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km) stavia slovensko-talianske konzorcium Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s. Prešov a úsek R2 Zvolen, východ - Pstruša (7,85 km) španielsko-slovenská skupina Corsan Corviam Construcción, S.A. Madrid a Chemkostav IS, s.r.o. Michalovce. Takmer všetky uvedené firmy, s výnimkou Váhostavu, sú ako hlavní zhotovitelia len na uvedených diaľničných stavbách.
Šéf diaľničiarov informoval, že každý mesiac sú na stavbách len bežné kontrolné dni. "Na troch štatutárnych kontrolných dňoch z trinástich, ktoré boli v septembri, boli zhotovitelia informovaní, že v decembri budú neplánované štatutárne kontrolné dni. Budú mať šancu, aby preukázali, že ďalšie mesiace po septembri znamenali zvýšenie aktivít," priblížil Gajdoš. Plnenie míľnikov na stavbe je podľa neho kľúč k tomu, aby NDS ako investor mohla prekročiť hranicu vyvíjania tlaku na zhotoviteľa. "Bod zlomu príde v roku 2015 na každej z týchto stavieb a budú to situácie, s ktorými sa budú musieť vysporiadať," dodal.
NDS si chce cez súťaž vyberať firmy pre prípad, keby nejaký zhotoviteľ odišiel predčasne zo stavby, resp. s ním NDS vypovedala zmluvu. "Potrebujeme, aby sme mali procesne zvládnuté čo najrýchlejšie resetovanie samotnej výstavby," prezradil zámer Gajdoš. Výmena firiem na stavbe by mala zabrániť jej konzervácii, prieťahom či predísť komplikáciám pri čerpaní peňazí Európskej únie. Prípravu tohto mechanizmu by chceli uzavrieť v tomto týždni.
"Predpokladáme, že už v lete budúceho roku budeme mať nachystané rámcovo firmy, ktoré v prípade, že ktorýkoľvek zhotoviteľ na stavbe z akéhokoľvek dôvodu na stavbe skončí, budeme môcť veľmi rýchle a efektívne ho nahradiť novým zhotoviteľom," povedal Gajdoš. Tento systémový prvok považuje za kľúč k tomu, aby mala NDS veľmi silný a efektívny nástroj, ako sa vysporiadať s nedostatočným výkonom stavebných firiem na stavbách. Diaľničiari zatiaľ neukončili zmluvu so zhotoviteľom na žiadnej stavbe. "Ak budú vidieť, že takýto systém funguje, tak si viem predstaviť, že sa zvýši zodpovednosť voči tomu, či sa vôbec do nejakej súťaže hlásia. Akonáhle nebudú schopní plniť si svoje záväzky v zmluve, tak im bude jasné, že máme taký nástroj, ktorý ich bude mrzieť," dodal Gajdoš.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies