PRAHA - Čierny piatok si získava čoraz väčšiu popularitu aj v Česku. Ale namiesto zúrivého behu medzi regálmi kamenných obchodov za zľavnenými televízormi či počítačovými hrami, sa v piatok (28.11.) ráno klikalo na českom internete ako na burze.
E-shopy si pochvaľujú dvojnásobné tržby, ktoré boli v niektorých prípadoch rekordné, konštatuje na svojej internetovej stránke pražský denník Mladá fronta Dnes. Takzvaný Black Friday je v USA od roku 1961 najobľúbenejším nákupným dňom v roku. Do českého prostredia prenikol len v uplynulých pár rokoch a až na výnimky iba virtuálne - v súťaži o najväčšie zľavy súperia vlastne len e-shopy. Tie sa však tento rok pri pohľade na výsledky radujú.
"Vzhľadom na výšku zliav, ktoré (v niektorých prípadoch) dosahovali až 83 %, sme zo strany zákazníkov zaznamenali obrovský záujem," uviedla riaditeľka Kasa.cz Andrea Cižmářová. Pochvaľovali si aj konkurenti ako napríklad Alza.cz, CZC.cz, alebo Mall.cz, ktorý sa na akcii tento rok zúčastnil prvýkrát. Internetoví predajcovia utŕžili počas piatku až dvojnásobok oproti bežným dňom v roku. Presné sumy však prezradiť nechcú.
Predajcovia ponúkli obrovské zľavy na notebooky, tablety, telefóny, počítačové hry, chladničky a ďalší tovar. Niektoré e-shopy akciu oproti vlaňajšku výrazne rozšírili, so zľavou ponúkali niekoľko stoviek položiek. Čierny piatok, tuzemská obdoba najobľúbenejšieho nákupného dňa v USA, má rýdzo "české pravidlá". Namiesto behu medzi regálmi za zľavneným tovarom v Česku vyhráva ten, kto má rýchlejšie prsty a vie lepšie narábať s počítačovou myšou.
"Záujem zo strany zákazníkov bol obrovský, tie najžiadanejšie produkty sa vypredali už v priebehu niekoľkých minút. Zaznamenali sme napríklad prípad, keď boli notebooky v počte 80 kusov vypredané dokonca do troch minút od spustenia zľavy," opísal Kamil Demuth, hovorca on-line obchodu s počítačmi a elektronikou CZC.cz hektický začiatok dňa, ktorý sa stal z hľadiska obratu najsilnejším dňom v histórii firmy. Počet objednávok oproti vlaňajšku aj v porovnaní s inými dňami minulého týždňa vzrástol na dvojnásobok.
Kamenné obchody s e-shopmi väčšinou nechcú v zľavách súťažiť. Výnimkou je napríklad reťazec s elektronikou Okay, ktorý však vo svojich 130 predajniach v ČR a na Slovensku ponúkol najvyššie zľavy okolo 45 %. Na internete je konkurencia ostrejšia, čo vidno aj na tejto akcii. Ale tým, že sa Čierny piatok v Česku obmedzuje na e-shopy, sa skôr podobá americkému Cyber Monday, ktorý je hlavným nákupným dňom e-shopov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies