BRATISLAVA - Slovenská komora učiteľov (SKU) je znepokojená súčasným stavom a smerovaním slovenského školstva.
Za jeden z hlavných problémov pokladá spôsob financovania škôl a školských zariadení, ktorý považuje za neprehľadný, nespravodlivý a diskriminačný. Podľa komory učiteľov terajšie financovanie zvyšuje rozdiely medzi jednotlivými školami v podmienkach na výchovu a vzdelávanie žiakov aj na prácu učiteľov. Agentúru SITA informoval o výsledkoch valného zhromaždenia Slovenskej komory učiteľov výkonný riaditeľ Slovenskej komory učiteľov pre Bratislavský kraj Vladimír Crmoman.
Slovenská komora učiteľov pritom navrhuje presunúť financovanie materských škôl, základných umeleckých škôl a školských zariadení (školské kluby detí, centrá voľného času či školské jedálne) z originálnych do prenesených kompetencií. "Zároveň trváme na stanovisku, že všetky peniaze na žiaka by mali byť adresované priamo škole alebo školskému zariadeniu," informoval Crmoman.
Ministerstvo školstva pritom tvrdí, že je debate o presune materských, základných umeleckých škôl a školských zariadení z originálnych kompetencií do prenesených otvorené. Vedenie ministerstva však predpokladá, že celý presun by bol náročný, keďže by sa museli dohodnúť so Združením miest a obcí Slovenska aj s ministerstvom vnútra. "Predpokladáme, že problémová by mohla byť najmä diskusia o podielových daniach," uviedla hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Slovenská komora učiteľov upozorňuje aj na problém vo financovaní školstva. "Vláda v predloženom rozpočte na rok 2015 naďalej ignoruje odporúčania Európskej komisie a OECD na zvyšovanie vládnych výdavkov na školstvo a nenapĺňa svoje záväzky týkajúce sa financovania školstva stanovené v Národnom programe reforiem z roku 2014," uvádza sa v správe z valného zhromaždenia Slovenskej komory učiteľov s tým, že zvyšovanie výdavkov na školstvo vníma komora učiteľov ako investíciu do budúcnosti a rozvoja celej spoločnosti a premietnuť by sa malo hlavne do zvyšovania normatívov na žiaka na všetkých typoch škôl a školských zariadení s prehodnotením tvorby normatívu. "Vzhľadom na skutočnosť, že vláda aj NR SR deklarovala školstvo ako svoju prioritu, žiadame, aby sa táto skutočnosť odzrkadlila v prerozdelení prostriedkov medzi jednotlivými kapitolami štátneho rozpočtu," uvádza komora.
Štát dáva do školstva toľko, koľko si môže dovoliť, hovorí rezort školstva "Z nášho pohľadu je financovanie školstva naďalej prioritou. Svedčí o tom aj fakt, že učiteľom budú v budúcom roku zvýšené platy o päť percent a rovnako urobíme všetko pre to, aby sa tak stalo aj v roku 2016. Navyše, v budúcom programovom období chceme prostredníctvom eurofondov financovať nielen materiálne vybavenie škôl, ale aj kvalitné kontinuálne vzdelávanie učiteľov," uviedla Dupaľová.
Učitelia kritizujú aj to, že vláda nepodnikla dostatočné kroky na zatraktívnenie učiteľského povolania či kroky týkajúce sa dlhodobej podpory učiteľov pri ďalšom vzdelávaní. "Nástupný plat učiteľov aj napriek deklarovanému zvýšeniu zostáva na úrovni priemerného platu absolventov stredných škôl bez maturity, zaostáva nielen za priemerom štátov OECD a EÚ, ale aj za ostatnými štátmi V4, pričom je o 40 percent nižší ako je nástupný plat ich kolegov v ČR," uvádza komora učiteľov, ktorá požaduje, aby nástupný plat pedagogických a odborných zamestnancov predstavoval dvojnásobok minimálnej mzdy.
Nástupný plat učiteľa vníma ako problém aj ministerstvo. Rezort chce preto motivovať začínajúcich učiteľom cez projekt Excelentní učitelia. "Ten by sme chceli uviesť do života v nasledujúcom programovom období. Mal by byť financovaný z fondov EÚ, pričom garancia prostriedkov by mala byť do roku 2020. Išlo by o to, že skúsení - služobne starší učitelia, by pomáhali mladším učiteľom v učení. Mali by im pomôcť v ťažkých začiatkoch a ukázať im efektívne pedagogické postupy," hovorí Dupaľová Ksenzsighová s tým, že aby boli učitelia motivovaní, dostali by odmenu. Ministerstvo pritom uvažuje o sume 200 eur pre začínajúceho aj pre excelentného učiteľa. Do projektu plánujú zapojiť 2 000 starších a 2 000 mladších učiteľov. Cieľom projektu je pritiahnuť do škôl mladých učiteľov a motivovať ich osobnostne aj
V poslednom bode komora učiteľov konštatuje, že slobodných, tvorivých a šťastných žiakov môže vychovávať a vzdelávať iba slobodný, tvorivý a šťastný učiteľ. Počas roka 2015 sa preto rozhodli robiť kampaň „Zber strachu“ s cieľom zverejňovať a riešiť krízové situácie a zvyšovať právne vedomie učiteľov. Slovenská komora učiteľov zároveň navrhuje zriadiť úrad ombudsmana, ktorý by nestranne ochraňoval práva pedagogických a odborných zamestnancov. V roku 2015 chcú tiež vytvoriť pracovnú skupinu, ktorá do nasledujúceho Valného zhromaždenia SKU koncom roku 2015 pripraví základný text etického kódexu učiteľa.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies