DAUHA - Ťažkú haváriu Julesa Bianchiho na Veľkej cene Japonska automobilov formuly 1 spôsobilo niekoľko nešťastných okolností, ku ktorým prispela aj vysoká rýchlosť.
Vyplýva to zo záverov vyšetrovacej komisie Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Francúz v službách tímu Marussia nezareagoval 5. októbra dostatočne na vyvesenie žltých vlajok na okruhu v Suzuke, na ktorom sa zhoršovali podmienky. Navyše, na kritickom mieste bol povrch viac mokrý ako na iných úsekoch trate. Bianchi utrpel vážne zranenia hlavy ohrozujúce život, keď narazil do žeriavu odstraňujúceho následky predchádzajúcej nehody Adriana Sutila.
Podľa analýzy dát z monopostu 25-ročný Francúz dve sekundy pred nárazom začal brzdiť a aktivoval ventil, ktorý mal vypnúť motor a zastaviť prívod paliva. Systémy spoločne nefungovali a monopost nedokázal spomaliť, ako by mohol. Bianchi pravdepodobne začal venovať pozornosť tejto poruche a už nedokázal vozidlo nasmerovať tak, aby sa vyhol zrážke.
"Auto narazilo do žeriavu v rýchlosti 126 km/h. Zranenia by sa nezmiernili ani v prípade, že by kopkit bol uzavretý alebo žeriav chránený bezpečnostným plášťom. Všetky lekárske procedúry mali značný vplyv na záchranu Bianchiho života," píše sa v 396-strannovom dokumente vyšetrovateľov. Podľa záverov sa nedá presne stanoviť jediná príčina nehody, je to súhrn viacerých vplyvov.
Komisia navrhla niekoľko opatrení na zlepšenie bezpečnosti. Pre každú časť okruhu by mala byť pri dvojitých žltých vlajkách stanovená maximálna rýchlosť, piloti budú musieť absolvovať bezpečnostné školenie a medzi štartom pretekov a očakávaným zotmením musí byť aspoň štvorhodinový rozdiel. Výnimku majú preteky za umelého osvetlenia.
Bianchiho sedem týždňov po nehode v Suzuke previezli s poškodením nervových vlákien mozgu do Francúzska. V polovici novembra vyvstala informácia, že už nie je v umelom spánku a dýcha bez pomoci prístrojov, no zostáva v kritickom stave.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies