BRATISLAVA – Lodnú dopravu na Dunaji presmerujú od pondelka (16.2.) do druhej dráhy, v rieke sa totiž začnú pripravovať podmienky na stavbu nového piliera bratislavského Starého mosta. Vytvoriť sa tam má umelý ostrov. Oba piliere, ktoré mali z Dunaja odstrániť, už stavebníci zbúrali. Nový pilier ich teraz nahradí. Má sa totiž splniť požiadavka Európskej komisie na rozšírenie plavebného gabaritu.
Na Starom moste sa dnes uskutočnil ďalší kontrolný deň. "Práce sa konečne hýbu. Dôkazom toho je aj prvý segment mostovej konštrukcie, ktorý už môžu občania v týchto dňoch vidieť na petržalskej strane Dunaja," uviedla hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.
Hovorkyňa Eurovia SK Lenka Kubejová vysvetlila, že do konca mesiaca by sa malo uskutočniť prvé vysúvanie mosta nad rieku. "Zváranie jednotlivých častí oceľovej konštrukcie trvá približne 11 až 14 dní a následne sa konštrukcia za 24 hodín vysunie nad Dunaj. Tento cyklus sa následne opakuje so zváraním ďalších segmentov mosta," povedala pre TASR. Most sa má podľa jej slov vysúvať vždy po 30 metroch a mesačne sa majú stihnúť dve vysunutia, čiže 60 metrov. Most má pritom dĺžku 460 metrov.
Bratislavská hovorkyňa Ivana Skokanová priblížila, že na Dunaji dnes pokračujú práce na zosilňovaní piliera, ktorý je strategický pre vysúvanie mostovej konštrukcie. "Dokončuje sa aj druhá montovňa tak, aby bolo možné montovať dve sekcie mostovej konštrukcie naraz," doplnila. Od marca sa má tiež na moste pracovať nonstop.
Na Štúrovej ulici sa zakladajú trakčné stožiare a dokončujú sa vodovodné prípojky. "Okamžite po položení káblov sa začne s úpravami chodníkov na jednej strane Štúrovej ulice," uviedla Skokanová. Bez výraznejších zdržaní pokračuje podľa hovorkyne výstavba v Petržalke. "Dokončuje sa estakáda na Einsteinovej ulici a podložie pre električkové koľaje," dodala bratislavská hovorkyňa.
Rekonštrukcia Starého mosta síce mešká priznaných desať týždňov, ale takýto sklz nabrala stavba len od septembra minulého roka. Pre TASR to povedal predseda poslaneckého Pravicového klubu a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler. Na jeseň sa totiž harmonogram upravoval po tom, čo práce stáli pre podozrenie, že pod hladinou Dunaja sa nachádzajú nevybuchnuté míny. "Za štyri mesiace teda stihol dodávateľ meškať s prácami 2,5 mesiaca. To je úplne hrozivé," skonštatoval Uhler.
Poslanec poukázal na to, že ak by sa porovnali dnešné práce s pôvodným harmonogramom, ktorý počítal s dokončením stavby do konca augusta, projekt by bol v sklze mesiace. "Podľa pôvodného harmonogramu mal byť pilier číslo štyri zbúraný v prvej polovici júna 2014. Je v sklze minimálne osem mesiacov," porovnal Uhler. Odstraňovanie piliera dokončili nedávno. Umelý ostrov, v ktorom sa má budovať nový pilier a na ktorom majú začať budúci týždeň pracovať, mal byť zase podľa pôvodného harmomogramu hotový vlani v auguste.
Pripravený by už mal byť nový, v poradí tretí harmonogram prác. Zhotoviteľ ho dal posúdiť mestu. Starý most a električku do Petržalky musia dokončiť do konca tohto roka, aby bol projekt preplatený z eurofondov. Druhý harmonogram počítal s dokončením do konca októbra.
Konzorcium troch firiem na čele s Eurovia SK projekt zrealizuje za 58,8 milióna eur bez DPH.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies