BRATISLAVA - Nemeckí investori na Slovensku združení v Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komore vítajú zavádzanie duálneho vzdelávania.
Na dnešnej tlačovej besede to povedal predseda výboru pre odborné vzdelávanie Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory Roman Nosko. Ako dodal, zákon podporujú napriek tomu, že administratívne prekážky na vstup do duálneho vzdelávania sú príliš veľké a finančné stimuly pre firmy nedostačujúce. Zákon je však podľa komory krokom správnym smerom, keďže zvyšuje podiel praxe na vyučovaní a môže zlepšiť spoluprácu medzi školami a firmami. Zároveň je šancou pre firmy, aby využili ponúkajúce sa možnosti a vstúpili do duálneho vzdelávania.
"Nedostatok odborníkov s technickým vzdelaním sa stáva čoraz viac akútnym. Aj v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou mladých hľadajú podniky dobre vyučených odborníkov. Rozhodujúci je pritom vysoký podiel praktického vyučovania priamo vo firmách. Len ak žiaci absolvujú významnú časť vzdelávania v podniku, môžu sa naučiť kompetenciám a zručnostiam, ktoré využijú v podnikovej praxi," uviedol člen predstavenstva Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory Peter Lazar. Nosko zároveň povedal, že viac ako 150 nemeckých priemyselných firiem podnikajúcich na Slovensku potrebuje doplniť ročne okolo 1 750 kvalifikovaných technických pracovníkov. Dnes ich však v ponuke na trhu nemajú.
Nosko tiež dodal, že dnešné hospodárstvo Slovenska je zamerané proexportne. "Export ťahá automobilový, strojárenský a elektrotechnický priemysel s podporou IT. Logicky by mal vzdelávací systém podporovať absolventov v týchto smeroch a podporovať kvalifikovanú pracovnú silu," povedal Nosko s tým, že v súčasnosti však podľa štatistík z predchádzajúceho školského roka študovalo na stredných školách humanitné vedy a všeobecné zameranie 64 percent žiakov, technické vedy, stavebníctvo a poľnohospodárstvo 32 percent a zvyšné štyri percentá boli umelecká sféra. To isté podľa neho platilo pri vysokých školách, kde absolventi humanitných vied k absolventom technických sú v pomere 67 k 33 percentám.
Jednou z aktivít Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory na poli odborného vzdelávania je projekt fit4future. Jeho snahou je prispieť k vyššej kvalifikácií mladých ľudí a znížiť nezamestnanosť absolventov. "Kampaňou projektu sa obraciame na žiakov, ich rodičov a učiteľov. Šírime pritom kľúčovú myšlienku projektu - technické odborné vzdelanie orientované na prax je pre mladých ľudí cestou k dobre platenému, istému a modernému zamestnaniu s kariérnou perspektívou. Napriek moderným priemyselným podnikov totiž stále v spoločnosti existujú predsudky voči technickým zamestnaniam," povedal Nosko. Aktívnymi partnermi projektu je pritom 18 spoločností, ktoré spolupracujú s 27 strednými odbornými školami s technickým zameraním. Žiakom tak ponúkajú možnosť odbornej praxe vo svojich výrobných prevádzkach.
Prijatie nového zákona o odbornom vzdelávaní na dnešnej tlačovej besede podporil aj predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslav Baška s tým, že kraj v nadväznosti na pripravovaný zákon urobil už niekoľko krokov na podporu a propagáciu odborného vzdelávania. Ako dodal, v roku 2014 prijali nové všeobecne záväzné nariadenie, ktorým od budúceho školského roka zvýšia počty tried v stredných odborných školách. Spustili tiež kampaň Hrdina remesla, ktorá upriamuje pozornosť mladých ľudí na atraktivitu remesiel a zamestnania v technických smeroch.
Parlament už koncom januára posunul návrh zákona o odbornom vzdelávaní do druhého čítania. Cieľom návrhu je pripraviť novú komplexnú právnu úpravu celej problematiky odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách. Návrh zákona tiež upravuje typy stredných odborných škôl, overenie spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania a dáva legislatívny rámec duálnemu vzdelávaniu. Inšpiráciou pre ministerstvo školstva boli pozitívne skúsenosti s duálnym vzdelávaním v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku, ako aj pôsobenie firiem z týchto krajín na Slovensku.
V systéme duálneho vzdelávania sa pritom žiak pripravuje na výkon povolania či odborných činností podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľa. Žiak tak absolvuje praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľa. Vstup zamestnávateľov do odborného vzdelávania a prípravy je riešený aj prostredníctvom plánovania vzdelávacích potrieb trhu práce a spoluúčasťou pri tvorbe nového obsahu vzdelávania.
to;mt
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies