BANSKÁ ŠTIAVNICA - Nielen vedieť čítať, ale aj porozumieť textu má žiakov naučiť inovatívny šlabikár, na vzniku ktorého sa v spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave podieľa občianske združenie Bakomi z Banskej Štiavnice. Združenie je zároveň zriaďovateľom rovnomennej súkromnej základnej školy, ktorá v Banskej Štiavnici pôsobí.
Šlabikár je zameraný na porozumenie čítanému textu. Stavia na rozvíjaní hovorenej reči detí, ich schopnosti rozumieť zložitejším prehovorom a príbehom a tiež schopnosti tvoriť takéto prehovory. Podľa jeho autorov deti rovnako získajú orientáciu v zvukovej a hláskovej štruktúre jazyka a vďaka tomu si kvalitne osvoja techniku čítania aj písania.
Nový šlabikár od začiatku deti oboznamuje so základnými pravopisnými javmi, učí ich s jazykom experimentovať, overovať a nachádzať správne riešenia. “Vďaka inovatívnej metodike, ktorá je v šlabikári obsiahnutá, deti náročné abstraktné jazykové javy držia doslova v rukách. Súčasťou šlabikára je množstvo pomôcok, ktoré zhmotňujú to, o čom sa deti učia, a deti s nimi pravidelne aktívne pracujú,” uviedla jeho spoluautorka Lýdia Vencelová.
“Okrem množstva iných vecí je odlišný aj v tom, že používa písmo Comenia script, ktoré je oproti bežne používanému typu písma jednoduchšie a čitateľnejšie," vysvetlila Veronika Ihringová, učiteľka zo Súkromnej základnej školy Bakomi, ktorá so šlabikárom pracuje. Podľa jej slov ide o uľahčenie osvojovania písania. Namiesto štyroch spôsobov písania jedného písmena sa deti učia len dva tvary, ktoré sú takmer totožné s bežným tlačeným písmom.
"Učila som deti, ktoré celým šlabikárom prešli v prvom ročníku, v druhom a neskôr v treťom ročníku a videla som, že ich porozumenie čítanému textu je na veľmi dobre úrovni, že deti textu rozumejú," povedala o svojich skúsenostiach so šlabikárom Ihringová.
Inovatívny šlabikár má za sebou niekoľko rokov výskumu, tvorby jeho obsahu a overovania v priamej školskej praxi. V decembri 2015 končí podľa Vencelovej projekt overovania efektu tejto novej metodiky na kvalitu čítania, písania a hovorenej reči u detí v prvom a druhom ročníku základnej školy, ktorý finančne podporila Agentúra na podporu výskumu a vývoja Slovenskej republiky. “Keďže aktuálne prebieha intenzívne spracovávanie dát získaných v rámci dvojročného sledovania 200 detí zapojených do projektu, výsledky experimentálneho overovania efektivity inovatívneho šlabikára budú k dispozícii o niekoľko mesiacov,” dodala v tejto súvislosti Vencelová.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies