BRATISLAVA - Viac ako polovica Slovákov si už niekedy našla pod vianočným stromčekom ako darček peniaze. Najčastejšie si za ne obdarovaní kúpia niečo len tak pre radosť alebo peniaze využijú na povianočné nákupy v zľavách. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu investičnej skupiny Pioneer Investments.
Svojim blízkym dáva na Vianoce finančný darček každoročne 17 % Slovákov. Ako ukázal prieskum, tento trend rastie s vekom a pravidelne peniazmi obdarúva viac ako pätina ľudí vo vekovej skupine 45 až 60 rokov. Tretina opýtaných, teda 33,3 %, potom financie ako vianočný darček dala minimálne raz a ďalšia pätina nad tým uvažuje. Traja z desiatich respondentov by peniaze pod stromček nikdy nedali.
"Aj napriek tomu, že veľa ľudí nevníma peniaze pod stromčekom ako osobný darček, z prieskumu vyplynulo, že túto formu využíva pomerne vysoký podiel Slovákov. Často ide o model, kedy starí rodičia či rodičia dospelých detí volia variant hotovosti pod stromčekom, pretože si netrúfajú vybrať darček sami," uviedla v správe pre médiá riaditeľka marketingu a PR spoločnosti Dana Kryńska.
Ak už Slováci peniaze pod stromček dávajú, potom je to väčšinou v podobe vhodne zabalenej hotovosti, vo forme poukazu na výber tovaru alebo služby. Hotovosť je pritom doménou skôr staršej generácie, zatiaľ čo darčekové poukazy majú v obľube mladší ľudia. Len malá časť respondentov uviedla, že finančný dar svojim blízkym dala v inej forme, napríklad v cenných papieroch, investičných odliatkoch z drahých kovov alebo v podobe novozaloženého sporiaceho, či investičného produktu so vstupným vkladom.
O niečo viac je tých, ktorí pod stromčekom peniaze nachádzajú. Finančný vianočný dar už niekedy dostalo viac ako šesť z desiatich Slovákov, každoročne pritom takmer štvrtina opýtaných, výrazne častejšie ľudia z najmladšej generácie do 30 rokov. Z tých, ktorí peniaze k Vianociam nikdy nedostali, by takýto darček nevadil 22 % opýtaných, 15 % respondentov by o taký darček ani nestálo.
Za peniaze, ktoré respondenti k Vianociam dostávajú, si štyria z desiatich kúpia len tak niečo pre radosť alebo ich využijú pre nákupy v povianočných výpredajoch. Viac ako štvrtina opýtaných si darované peniaze odloží na horšie časy a 24 % respondentov ich použije na chod domácnosti. Ako ďalej vyplynulo z prieskumu, 3,7 % ľudí využíva finančné dary na splatenie dlhov a len jeden z desiatich ich venuje na dobročinné účely.
Na otázku, či by oslovených ľudí potešil pod stromčekom darček v podobe vstupnej investície do podielových fondov, odpovedala takmer tretina, že by im urobil radosť. Absolútnu väčšinu z nich by to tiež motivovalo k pravidelnému či občasnému zvyšovaniu investície. Asi štyria z desiatich opýtaných nad takouto formou darčeka nepremýšľali a zostávajúcu štvrtinu by darček v podobe vstupnej investície príliš nepotešil, pretože investície im nič nehovoria.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies