BRATISLAVA - Pre jeseň sú typické nižšie teploty často spojené s prízemným mrazom, hmlou a zníženou viditeľnosťou. Účastníci cestnej premávky musia počítať s nepríjemnými podmienkami na cestách a vodiči by mali svoje vozidlo zodpovedne pripraviť na aktuálnu situáciu.
Povrch vozovky je klzký krátko po daždi, kedy sa mieša voda s prachom a vzniká nebezpečenstvo šmyku. Popadané lístie zo stromov tiež pridá svoj podiel a šanca vzniku nehody sa rapídne zvýši. Polícia preto odporúča dodržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidiel a predvídať situácie. V tomto období dvojnásobne platí pravidlo vidieť a byť videný. Odborníci odporúčajú dôkladné preverenie technického stavu vozidla a funkčnosť všetkých systémov.
Kontrolu by nemali podceniť ani vodiči práve zakúpených ojazdených áut. Predchádzajúci majitelia sa o ne nemuseli tak dôkladne starať, alebo prípravu na chladné jesenné a nasledujúce zimné mesiace z dôvodu predaja už ani neriešili.
"S postupnou prípravou ojazdených automobilov začíname už v októbri. Dolievame nemrznúcu kvapalinu do ostrekovačov, kontrolujeme stav batérií a mrazuvzdornosť chladiacich kvapalín. Do vozidiel s dieselovými motormi dolievame aditíva, aby nafta nezamrzla. Kontrola bŕzd, svetiel, stavu kvapalín patria medzi prvky, ktoré kontrolujeme štandardne celoročne," zdôrazňuje prevádzkový riaditeľ AAA AUTO Petr Vaněček.
Podľa neho perfektný stav u bŕzd neznamená len ich rýchly účinok. Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá súčasne a s rovnakou intenzitou. Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že je všetko v poriadku, kontrola na skúšobnom zariadení je pre brzdy tou najspoľahlivejšou cestou. Zároveň je treba skontrolovať stav brzdnej kvapaliny. Ak bod varu nezodpovedá norme, mohlo by v kvapaline dôjsť k tvorbe bublín, ktoré ovplyvňujú účinnosť bŕzd. To môže najmä v zime pri jazdách v horách predstavovať skutočné nebezpečenstvo.
Okrem kontroly hustoty a stavu chladiacej sústavy je veľmi dôležitá tiež kontrola množstva a koncentrácie nemrznúcej zmesi v sústave a eventuálne doplnenie chladiacej kvapaliny. Koncentrácia mrazuvzdorného prostriedku v chladiacej kvapaline musí byť minimálne 40 %. U chladeného motora musí byť hladina medzi značkami „MIN“ a „MAX“. U teplého motora môže byť hladina nad značkou „MAX“.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies