BRATISLAVA - Podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini spolu s ministrom hospodárstva Petrom Žigom predstavili zmenu viac ako 147 zákonov, 68 vyhlášok, ôsmich opatrení a 12 nariadení vlády. Ako uviedli vo štvrtok na tlačovej konferencii, výpis listu vlastníctva, výpis z obchodného registra, zo živnostenského registra a z registra trestov tak nebudú k rôznym žiadostiam prikladať občania či podnikatelia, ale pozrú si ich priamo samotné úrady, navyše v reálnom čase.
Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu SR totiž predkladá do medzirezortného pripomienkového konania novelu zákona o správnom konaní, ktorá by mala už od 1. mája budúceho roka odstrániť potrebu listinnej formy výpisov. Úrad očakáva úsporu 3,5 mil. eur pre občanov a podnikateľov na poplatkoch a úsporu až 620 tisíc hodín strávených pri získavaní týchto výpisov.
"Vyhlasujeme zásadnú vojnu byrokracii na Slovensku. Odbremeníme ľudí od dokladovania najrôznejších výpisov, ktoré potrebujú pomaly na každom kroku, ak menia niečo vo svojom živote či podnikaní," povedal Pellegrini. Dodal tiež, že sú krajiny, kde sa dajú výpisy dostať elektronicky a sú krajiny, kde ich vôbec netreba. "Naše úrady dáta majú a nie je dôvod, aby ich nanovo požadovali. Ľudia vďaka tomu ušetria až 3,5 milióna eur len na poplatkoch," poznamenal.
Výpis z obchodného registra a živnostenského registra bol v papierovej forme vydaný za minulý rok 321 159-krát a výpis listu vlastníctva 288 470-krát. Podľa ministra Žigu je tento krok dôležitý pre odstránenie zbytočnej byrokracie a zlepšenie podnikateľského prostredia. "Vyskúšali sme to pri našich najnovších eurofondových výzvach, keď si množstvo údajov z dostupných registrov zisťovali už priamo ministerskí úradníci a žiadatelia nemuseli nosiť potvrdenia. Aj podnikateľom chceme ukázať, že im štát vie aktívnym prístupom významne pomôcť," uviedol.
Úrad vicepremiéra bude na začiatku úradom pomáhať v zavádzaní integrácií, či prechodných riešení, avšak následne bude aj dohliadať na to, ako si budú svoje povinnosti plniť. Keďže v súlade s princípom "jedenkrát a dosť" si údaje z výpisov môžu úrady získavať samy v reálnom čase, v prípade, že si svoju povinnosť nesplnia, budú čeliť sankciám.
IT odborníci zo združenia Slovensko.Digital privítali iniciatívu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu Petra Pellegriniho, ktorý vyhlásil "vojnu" byrokracii. Ako uviedli v stanovisku, princíp "jedenkrát a dosť“ (aby občania nemuseli predkladať informácie, ktoré už štát má) sa podľa nich musí stať prioritou informatizácie. Vítajú tiež osobný záväzok podpredsedu vlády, že od mája budúceho roka úrady nebudú žiadať výpis z registra trestov, obchodného a živnostenského registra a listu vlastníctva.
Podpredsedníčka strany Sloboda a Solidarita (SaS) a tímlíderka pre podnikateľské prostredie Jana Kiššová poznamenala, že poslanci za SaS niekoľkokrát v parlamente predkladali návrhy riešení. "Súčasná koalícia nám nikdy tieto návrhy nepodporila. Preto sme dnes viac ako prekvapení, že prichádzajú s návrhmi riešení, ako keby objavili teplú vodu. Ale ako sa hovorí, radšej neskôr ako nikdy, a preto SaS túto iniciatívu víta," povedala. Zástupcovia SaS majú však obavu, ako dopadne realizácia predstavených plánov. "Mnohé prípady a skúsenosti z minulosti nás totiž presviedčajú, že súčasná vláda nedokáže svoje plány realizovať a nedokáže ich zavádzať do praxe," poznamenala Kiššová.
Podľa podpredsedníčky, ak chceme na Slovensku naozaj znížiť byrokraciu, tak nestačí zrušiť niektoré zbytočné postupy, nestačí optimalizovať procesy na úradoch, hoci aj to je dôležité.
"Minimálne rovnako dôležité je aj neprijímať paralelne s týmito opatreniami nové pravidlá, ktoré byrokraciu znovu zavádzajú," povedala Kiššová. Príkladom zvyšovania byrokracie je podľa nej zmena v povinnej dobe archivácie z pôvodných päť na desať rokov alebo zmeny v pravidlách v pracovnej zdravotnej službe, či zmeny v zákone o odpadoch.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies