BRATISLAVA – Reformy týkajúce sa slovenského školstva, ktoré boli na Slovensku zavedené nepozdvihli úroveň a nedosiahli očakávané výsledky. Kde je teda problém?
Na základe rôznych testovaní žiakov po celom svete, Slovensko sa za posledné roky nikam nepohlo. Aj napriek snahám odborníkov a dlhoročnej prípravy reformy Učiace sa Slovensko, úroveň v našom školstve stagnuje.
Akým spôsobom sa dá riadiť školstvo?
Spôsoby sú dva, centralizovane alebo decentralizovane. Pričom ten centralizovaný, ktorý sa využíva na Slovensku je menej flexibilný, riadený zhora a je zadefinovaný pre celú krajinu, bez ohľadu na rozdiely v jednotlivých regiónoch a v neposlednom rade, za chyby spôsobené v reforme nenesie nik zodpovednosť. Tou šťastnejšou voľbou, ktorou sa riadia mnohé európske krajiny je decentralizovaný spôsob riadenia. Má hneď viacero výhod. Tými najdôležitejšími je nenáročnosť na čas, tvoria ju samotní zriaďovatelia škôl a riaditelia, nepodlieha politike a dá sa vo veľmi krátkom čase vyhodnotiť. Neúspešné reformy zaniknú, nezasiahnu celý systém.
Aké problémy sprevádzajú slovenské školstvo?
Akoby sa u nás čas zastavil. Tým najzásadnejším je, že naše školstvo sa neprispôsobuje dobe a jej požiadavkám. To čo platilo pred 20. rokmi platí aj dnes, pričom všetko napreduje. Na Slovensku chýba alternatíva, ktorá sa síce môže vymykať zaužívaným štandardom, no spôsob výuky môže byť častokrát oveľa účinnejší ako predpísané osnovy, ktoré podliehajú iba “kozmetickým“ úpravám.
Najnovší prieskum priniesol smutné výsledky. Iba niečo vyše 6% detí je motivovaných k dosahovaniu dobrých výsledkov v škole, pretože ich učenie baví.
Komu by sme sa mohli priblížiť?
Školstvo v severských krajinách funguje úplne inak. Deti v školách sa učia komplexnejšie, tak aby vedomosti vedeli aj v budúcnosti zužitkovať a boli schopné si medzi sebou pospájať jednotlivé súvislosti.
S problémami v školstve a hľadanie optimálnej podoby vzdelávacieho systému má väčšina štátov. To, ako ho správne nastaviť riešia aj v krajinách ako je Kanada, Japonsko či Fínsko. Niekde viac, inde menej.
Ako by mala vyzerať funkčná reforma školstva, s akými najväčšími problémami zápasí slovenské školstvo a ako vníma duálne vzdelávanie na Slovensku ekonomický analytik Ing. Róbert Chovanculiak sa dozviete v priloženom videu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies