PARÍŽ - Francúzska vláda sa rozhodla pre radikálny boj s dopravnými zápchami a znečistením ovzdušia, automobily budú pri vstupe do veľkých miest platiť.
Podľa návrhu zákona by sa tzv. mestské mýto malo vzťahovať na osobné aj nákladné vozidlá. V mestách s viac ako 100 000 obyvateľmi by vodiči osobných áut mali platiť mýto vo výške 2,50 eur a vo väčších mestách ako Marseille, Nice a Lyon 5 eur. Nákladné autá by podľa navrhovaného opatrenia pri vstupe do mesta platili až 20 eur, pričom miestne orgány by mohli rozhodnúť o tom, kedy a na akých úsekoch by sa poplatok platil.
Zdroj: Pixabay
Návrh zákona, o ktorom by sa malo hlasovať na konci roka, čelí vo Francúzsku nevôli zo strany starostov miest i šoférov. Mestá ako Toulouse, Marseille i francúzska metropola Paríž vyjadrili nesúhlas s navrhovaným opatrením, zatiaľ čo Lyon vyhlásil, že nebude spoplatňovať obyvateľov mesta, ale iba návštevníkov, ktorí do mesta prídu autami.
Princíp vyberania poplatkov za vstup do miest za účelom odľahčenia premávky vo veľkomestách už funguje vo Veľkej Británii, Miláne, Štokholme a Singapúre.
Francúzska vláda tiež navrhuje zaviesť celoštátny register bicyklov so zámerom zvýšiť využívanie týchto ekologických dopravných prostriedkov a zredukovať ich krádeže. Majitelia bicyklov dostanú v prípade schválenia predkladanej legislatívy "certifikát vlastníctva" podobný dokumentom od automobilu. Toto osvedčenie predložia polícii, ak dôjde ku krádeži bicykla, a bude súčasťou predaja bicykla.
Rám každého bicykla bude označený "čitateľným, neodstrániteľným, permanentným a nesfalšovateľným spôsobom na jasne viditeľnom mieste", uvádza sa v znení návrhu zákona. Registračné číslo bude vo forme, ktorá bude overiteľná optickou čítačkou.
Francúzska vláda tiež zvažuje zvýšenie finančných stimulov pre tých, ktorí sa rozhodnú chodievať do práce na bicykli. Pôjde o podobné motivačné výhody ako tie, ktoré dostávajú zamestnanci na využívanie verejnej hromadnej prepravy. Má ísť o príspevok 400 eur ročne.
Zdroj: Pixabay
Plán si kladie za cieľ zvýšiť podiel Francúzov dochádzajúcich do práce na bicykli zo súčasných troch na deväť percent. Francúzska cyklistická asociácia VéloPerdu (Stratený bicykel) uvádza, že každý deň vo Francúzsku ukradnú takmer 1100 bicyklov - celkovo 400.000 ročne. V krajine je podľa odhadov 21 miliónov bicyklov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies