BRATISLAVA - Slovenský filmový ústav (SFÚ), ktorý v minulom roku oslávil 55. výročie svojho vzniku, opakovane dosiahol zlepšený výsledok hospodárenia v sume 16.152 eur.
"Najvyšší za posledných desať rokov," informoval o tom v stredu na výročnej tlačovej konferencii spojenej s odpočtom činnosti generálny riaditeľ SFÚ Peter Dubecký.
Náklady ústavu pritom predstavovali čiastku 6.532.688 eur a výnosy dosiahli sumu 6.548.840 eur. Ústav bol vlani aj žiadateľom Audiovizuálneho fondu a získal dotácie na šesť projektov v sume 74.967 eur.
Rekordnú návštevnosť nad 100.000 divákov zopakovalo Kino Lumiére, prevádzkované SFÚ od roku 2011. "Má stále stabilnú základňu divákov, tých 103.500 divákov, ktorí prišli v minulom roku, je výborné číslo pri všeobecnom poklese, ktorý na Slovensku v kinách bol," konštatoval Dubecký s tým, že najvyššiu návštevnosť zaznamenali opäť európske filmy.
easter eggs to find in the film ‘bohemian rhapsody,’ a thread. pic.twitter.com/xhm2DTUVGj
— 𝓪𝓾𝓽 (@freddiemalek) February 26, 2019
Prišlo si ich pozrieť 53.199, čo predstavuje 51 % z celkového počtu divákov. Rebríček najnavštevovanejších filmov vedie životopisná hudobná dráma Bohemian Rhapsody.
V prvej desiatke najnavštevovanejších titulov figurujú aj dva slovenské - roadmovie Tlmočník Martina Šulíka a dokument Patrika Lančariča Válek. Celkovo sa v kine uskutočnilo 3827 predstavení, okrem aktuálnej produkcie kino premietalo aj archívne snímky vo Filmotéke.
V oblasti komplexných dlhodobých projektov SFÚ vlani pokračoval v projekte Systematická obnova audiovizuálneho dedičstva. Podľa Dubeckého sa obnovilo 21 celovečerných a 80 dokumentárnych filmov.
Procesom kompletnej odbornej kontroly a ošetrenia vlani prešlo 526.689 metrov filmových materiálov. V dlhodobom projekte Integrovaného audiovizuálneho informačného systému SK Cinema pokračoval nárast počtu nových záznamov na 576.131.
Never stop believing in yourself, darlings. #BohemianRhapsody pic.twitter.com/dRhReNJVPw
— Bohemian Rhapsody (@BoRhapMovie) February 26, 2019
Udalosťou roka bola svetová premiéra digitálne reštaurovaného filmu Petra Solana Prípad Barnabáš Kos (1964) na festivale archívneho filmu Lumiére - Grand Lyon Film Festival.
Na MFF Karlove Vary bol v medzinárodnej premiére uvedený digitálne reštaurovaný film Signum laudis (1980) Martina Hollého. Vlani sa ústav ako organizátor, spoluorganizátor či partner podieľal na 123 podujatiach v zahraničí (38 krajín) a na 25 podujatiach na Slovensku. Uvedených bolo 145 dlhometrážnych a 246 krátkometrážnych filmov.
Najviac uvádzanými súčasnými slovenskými titulmi boli Čiara (2017) Petra Bebjaka a Piata loď (2017) Ivety Grófovej.
V roku 2018 patrila k náročným úlohám SFÚ realizácia obchodnej verejnej súťaže na podávanie cenových návrhov na získanie výhradných licencií z ponuky 45 TOP filmov pre teritórium Slovenska. Celkovo vlani nadobudli účinnosť licenčné zmluvy na televízne šírenie audiovizuálnych diel k 148 celovečerným filmom a 208 týždenníkom.
Najsledovanejšími titulmi SFÚ v slovenských televíziách sa v roku 2018 opäť stali snímky Perinbaba (1985) Juraja Jakubiska, Soľ nad zlato (1982) Martina Hollého a Pacho, hybský zbojník (1975) Martina Ťapáka.
V oblasti edičnej produkcie SFÚ vlani vydal štyri publikácie. V druhom vydaní vyšla reprezentatívna obrazová publikácia a anglickom jazyku od britského filmového historika Petra Hamesa Best of Slovak Film 1921 - 1991, k čitateľom sa dostali aj zborníky Iluzívne a antiiluzívne vo filme a Slovenský film v roku 2017. Ústav spolupracoval aj na monografickej publikácii Eduard Grečner a jeho filmy z pera českého filmového vedca Milana Cyroňa.
Pravidelne vychádzal jediný mesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk. Významne sa v ústave rozvíjala vedecko-výskumná činnosť, realizoval sa základný výskum pre projekt venovaný filmovej tvorbe Alaina Robbe-Grilleta na území Slovenska v 60. rokoch minulého storočia a formuloval sa aj výskumný projekt na tému dejín svetovej kinematografie od vzniku filmu po nástup zvuku.
Dubecký za minuloročný úspech označil aj vydanie slovenských filmov z archívnych fondov SFÚ v zahraničných vydavateľstvách. Ide o tituly Panna zázračnica (1966) Štefana Uhra (Second Run, Veľká Británia), Boxer a smrť (1962) Petra Solana (Bildstörung, Nemecko) a tri kolekcie slovenských animovaných filmov (Clavis Films, Francúzsko). Pripomenul tiež edičné počiny SFÚ - 3DVD kolekciu Best of Viktor Kubal, pri príležitosti životných jubileí vyšli na DVD filmy Tichá radosť (1985) a Súkromné životy (1990) Dušana Hanáka a Nevera po slovensky I-II (1980) Juraja Jakubiska. K najpredávanejším DVD nosičom SFÚ za minulý rok patrili kolekcia dokumentárnych portrétov Prvá a filmy Tisícročná včela (1983) a Perinbaba (1985) J. Jakubiska.
Kompletné zhodnotenie činnosti ústavu v roku 2018 je predmetom Správy o činnosti a hospodárení SFÚ za rok 2018 dostupnej na www.sfu.sk.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies