Žiadne informácie, žiadne školenie a problémy s novým automatickým systémom, ktorý spoločnosť Boeing namontovala do najnovších strojov Boeing 737 Max 8.
Nezávislo od seba si na to sťažovalo vlani v novembri niekoľko amerických pilotov, píše server týždenníka Focus. Ich výhrady sa zhodujú s kritikou indonézskych pilotov, ktorá zaznela na adresu spoločnosti po tom, čo sa vlani v októbri v Jakarte tento typ lietadla zrútil.
Denník Dallas Morning News napísal, že sa na automatický systém, ktorý klopí nos lietadla dole, keď hrozí pretiahnutie (strata rýchlosti pri príliš prudkom stúpaní), sťažovalo päť pilotov.
Svoje skúsenosti zapísali do systému Aviation Safety Reporting System (ASRS). Ide o projekt, za ktorým stojí Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA). Do systému môžu piloti anonymne nahlásiť svoj zážitok z letu, ktorý síce dopadol dobre, ale bol na hranici bezpečnosti, či dokonca za ňou.
Listen to how @NASA’s Aviation Safety Reporting System helps to keep the U.S. aviation system safe. https://t.co/LoUxwpGt64 #TechTuesday pic.twitter.com/5OIVyxSzF0
— NASA Aeronautics (@NASAaero) May 30, 2017
Všetci veľmi podrobne opisovali problémy, ktoré mali so strojom po štarte, keď lietadlo naberalo výšku. Presne v tejto fáze letu indonézsky aj etiópsky stroj havaroval. Piloti sa sťažovali na to, že neboli s novinkou (správania automatického systému) oboznámení a nemohli si ju precvičiť.
Nedostatočný výcvik
"Považujem za nerozumné, že výrobca nechá pilotov lietať na strojoch bez dostatočného výcviku," napísal jeden z pilotov.
"Jeho sťažnosť vyznieva dokonca tak, ako keby si musel uprostred letu zisťovať, ako má so strojom letieť," píše denník Dallas Morning News.
"Manuál je nedostačujúci, trestuhodne nedostačujúci. Všetky letecké spoločnosti by mali trvať na tom, aby Boeing všetky systémy vysvetlil, ako fungujú" uzavrel pilot svoj príspevok.
#UPDATES Taarifa ya Kampuni ya ndege ya Ethiopian Airlines imesema abiria kutoka nchi 33 waliosafiri kwenye ndege Boeing 737 iliyopata ajali wote wamefariki kulingana na Msemaji wa Kampuni hiyo Asrat Begashaw #MtanzaniaDigital pic.twitter.com/VP5UWQwzEf
— Mtanzania Digital (@MtanzaniaNews) March 10, 2019
Boeing potvrdil, že do najnovších strojov namontoval nový automatický systém a uviedol, že táto dôležitá informácia je dostupná vo výcvikovom manuále.
Piloti však tvrdia, že v manuáloch nič nie je a žiadne preskúšanie neexistovalo. Pád pri pretiahnutí, kedy sa príliš prudko stúpa a s tým klesá rýchlosť, čo vedie k strate vztlaku, patrí k častým príčinám havárií.
Čo bolo príčinou pádu stroja v Etiópii, zatiaľ nie je jasné. Vyšetrovatelia čierne skrinky našli, ale etiópske aerolinky ich pošlú na analýzu do zahraničia, pretože krajina na to nemá dostatočnú kapacitu.
"Tu na to nie je (technická) kapacita, a tak čiernu skrinku pošleme analyzovať inam," uviedol Asrat Begashaw, hovorca Ethiopian Airlines. Zatiaľ nie je jasné, do ktorej krajiny budú čierne skrinky poslané. "Rozhodne o tom tím vyšetrovateľov," dodal.
Výkonný riaditeľ spoločnosti Tewolde Gebremariam v rozhovore so CNN vyhlásil, že kvôli blízkosti a rýchlosti môžu byť čierne skrinky poslané do niektorej z európskych krajín skôr než do Spojených štátov, kde sa lietadlo vyrába.
Leteckí odborníci upozorňujú, že vyšetrovanie havárie môže trvať mesiace. Dôvody minuloročnej havárie lietadla v Jakarte neboli doposiaľ zistené.
Identifikácia obetí po smutnej havárii etiópskych aerolínií bude trvať päť dní
Pápež vyjadril sústrasť rodinám obetí havárie lietadla v Etiópii
Život mu zachránili dve minúty: Muž nestihol etiópske lietadlo
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies