BRATISLAVA - To, že sa u nás jazdí po pravej strane vie každý. Vedeli ste ale, že bolo obdobie, kedy sa jazdilo vľavo? Systém premávky sa však nezmenil na základe toho, že by sme to tak chceli. Jednoducho sme v 3O. rokoch minulého storočia hraničili so štátmi, kde v každom z nich bola zavedená jazda po pravej strane. V roku 1931 sa teda Československo (ČSR) rozhodlo, že do piatich rokov sa aj u nás po vzore susedov zavedie smer jazdy po pravej strane.
Odborníci v ČSR sa postavili výslovne proti zavádzaniu jazdy po pravej strane. Opierali sa hlavne o finančnú stránku, ktorá by si vyžiadala v tom období vyše 20 mil. korún na úpravu komunikácií a prebudovanie nástupíšť či zastávok. Nové pravidlo cestnej premávky by na začiatku spôsobovalo podľa nich len chaos v doprave a veľa ľudí by prišlo zbytočne o život. Napriek vyjadreniu, že Praha ani Bratislava nie sú stavané na jazdu po pravej strane sa Stály výbor rozhodol, že zmena bude v plnom rozsahu uskutočnená k 1. máju 1938.
Vojna ale celý proces ešte urýchlila. Dňa 16. marca vznikol protektorát Čechy a Morava a padlo rozhodnutie, že už na ďalší deň sa v záujme zjednotenia dopravných predpisov s Nemeckom zavedenie táto zmena v doprave v skorých ranných hodinách. Za necelú noc sa musel zmeniť celý dopravný systém na území ČSR.
Slovenský spisovateľ Juraj Šebo vo svojej knihe Krízové 30. roky napísal: "Od 18. marca 1939 sa aj v Bratislave začalo jazdiť vpravo. V protektoráte Čechy a Morava už o deň skôr. Zase nás predbehli." Marcové vydanie českého magazínu Reflex Speciál pripomína, že v samotnej Prahe sa jazda vpravo začala aplikovať až od 26. marca 1939.
"Predpokladám, že veľmi málo vodičov má vedomosť o tom, že presne pred 80 rokmi sa skončilo na Slovensku, respektíve v Československu obdobie, keď sa aj u nás jazdilo po ľavej strane," uviedol vedúci oddelenia bezpečnosti cestnej premávky a dopravných nehôd odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru SR Tomáš Vrábel.
Prechod na opačnú stranu premávky sa nedotýkal len vodičov automobilov. Prispôsobiť sa novým pravidlám museli aj jej všetci účastníci počítajúc chodcov, električky, autobusy, cyklistov a pod. Niektoré mestá si vyžiadali rozsiahle úpravy dopravného zančenia ale aj celých miestských komunikácií. Odstrániť bolo treba naozaj všetko, čo bránilo v jazde po pravej strane. Na uliciach stálo množstvo stánkov a tabakových búdok. Tie bolo nutné posunúť ďalej, alebo úplne premiestniť.
Taktiež benzínové stanice na niektorých križovatkách a doprave zavadzali aj stanoviská taxíkov. Niekedy ich stačilo jednoducho obrátiť, inokedy bolo potrebné ich posunúť. Nakoniec prišiel rad aj na niektoré z verejných hodín a telefónnych búdok.Zmena jazdy bola naplánovaná na tri dni. Prvý deň policajti šoféra upozornili, druhý deň bola určená prísna pokuta. Rozdiel medzi ľavostranným a pravostranným riadením nespočíva len v tom, po ktorej strane komunikácie sa vedie vozidlo.
"Spočíva vo viacerých odlišnostiach, akými sú napríklad nastavenie svetiel, preto pri použití vozidla s pravostranným riadením je predpoklad, že budete osvetľovať protiidúcich vodičov, nakoľko svetlá sú nastavené na ľavostrannú premávku vozidla."
"Pedál akcelerátora, brzdy a spojkového pedála sú umiestnené rovnako ako pri ľavostrannom riadení. Uvedené sa týka aj manuálnej prevodovky, pri ktorej sú rýchlostné stupne zadefinované ako pri ľavostrannom riadení," dodal Vrábel.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies