Ako presvedčiť človeka, aby pre vás niečo urobil? Veľmi jednoducho!
V živote každého z nás sa z času na čas vyskytne situácia, kedy by sa nám zišla "pomocná ruka". Či už potrebujeme zastúpiť v práci, vypomôcť s upratovaním na vlastnej stavbe alebo nám len chýba garde na nejakú spoločenskú akciu, môžeme požiadať niekoho zo svojich známych o pomoc. Psychológovia radia, ako to urobiť tak, aby sme dosiahli, čo dosiahnuť potrebujeme, a to úplne prirodzene.
Problematikou efektivity presviedčania sa v už v roku 2000 zaoberali Nicholas Guéguen a Alexandre Pascual. Tí zistili, že mimoriadnu úlohu pri tom zohráva možnosť voľby. Na to v roku 2013 nadviazal aj Christopher Carpenter a v spolupráci s niekoľkými dobrovoľníkmi realizoval svoju štúdiu.
Ľudí rozdelil na dve skupiny, pričom úlohou každého malo byť prejsť sa po nákupnom centre a osloviť niekoho s prosbou o pár drobných na autobus. Jedna skupina však mala za svojou požiadavkou dodať frázu „ale môžete pokojne odmietnuť“, druhá o peniaze mala požiadať bez toho. Ukázalo sa, že výrazne úspešnejší boli práve tí dobrovoľníci, ktorí pri svojej žiadosti o láskavosť dali druhej strane najavo, že ich voľba je úplne slobodná. Dostali drobné nielen od väčšieho počtu ľudí, ale išlo aj o vyššie sumy.
Podobné experimenty sa realizovali v rôznych obmenách fráz, no vždy s rovnakou podstatou – nechať ľudí rozhodnúť sa, čo urobia, bez toho, aby na nich bol vyvíjaný tlak. Pokiaľ nie sú „zatlačení do kúta“, sú podľa štúdie ďaleko ochotnejší splniť vaše prosby.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies