BRATISLAVA – Veľká cena Francúzska sa vrátila do kalendára F1 len minulý rok. V tejto sezóne štartujú v poli dvaja Francúzi (Grosjean, Gasly) a jeden Monačan (Leclerc), o ktorom môžeme povedať, že po Monaku je toto v podstate jeho druhý domáci závod.
Vo Francúzsku sa pritom preteká s prestávkou už dlhé roky. Pamätníci si možno ešte zaspomínajú na legendárnu trať Magny-Cours, ktorá bola súčasťou F1 v rokoch 1991-2008. Pre zlú finančnú situáciu sa kráľovná motoršportu musela z krajiny "galského kohúta" odsťahovať.
Vrátila sa však sem minulý rok, a to na staronový okruh Paula Ricarda, predchodcu Magny Cours, na ktorom sa konali závody v sezónach 1986 – 1990. Okruh prešiel samozrejme úpravami, najmä čo sa týka bezpečnosti. Okrem iného sa trať oproti minulosti aj predĺžila. Okruh Paula Ricarda je špecifický svojimi bočnými pruhmi po okrajoch trate, keďže tento priestor sa predtým používal ako letisko a parkovisko. Neslúžia však len na okrasu. Vďaka svojmu drsnému povrchu monopost pri výjazde mimo trate spomaľujú. Dá sa teda hovoriť o bezpečnostnom prvku. Štrk či trávu popri ceste by ste tu hľadali len márne. Bariéry sa nachádzajú len pri štarte, oddeľujú pit lane od trate. Série rýchlych zákrut však spôsobujú veľké opotrebovávanie pneumatík.
Keďže sa jedná o rýchly okruh, nikoho neprekvapila totálna dominancia Mercedesu v celej kvalifikácii. Ferrari síce prinieslo do Francúzska nové komponenty pre Vettela, avšak táto sezóna je pre nich akoby zakliata. Vettel vo svojom rýchlom kole, počas poslednej časti kvalifikácie, vyšiel mimo trate všetkými štyrmi kolesami, čo znamenalo, že sa mu celý meraný čas zrušil. V poslednom meranom čase sa mu však podarilo dosiahnuť len siedmy čas. Ferrari zachránil aspoň jeho kolega Leclerc, ktorý sa na štartovací rošt postavil na tretie miesto za oba Mercedesy.
Úvod pretekov prebehol pomerne pokojne. Náznaky šancí na predbehnutie boli od začiatku, no nikto nechcel veľmi riskovať a jazdci si nechávali na trati dostatok miesta. Mercedes od samého začiatku udával tempo závodu. Ani Leclercovo Ferrari sa nedokázalo "strieborným šípom" priblížiť. Vettel, ktorý štartoval až zo siedmeho miesta sa musel postupne prepracovávať dopredu. Podarilo sa mu predbehnúť oba McLareny, no viac zo svojho Ferrari vytlačiť nevedel.
Záver bol narušený ochranným pilierom, ktorý sa na trati objavil po zlom prejazde šikany niektorého z jazdcov. Bolo spustené virtuálne safety car, vďaka ktorému sa na trati odohral súboj hneď 4 monopostov. Norrisovi sa v druhej polke pretekov poškodila hydraulika a výrazne spomalil. Safety car jeho prenasledovateľom ešte výraznejšie pomohlo. Riciardovi sa však podarilo nakoniec Norrisa predbehnúť, no ten bol z trate vytlačený a prišiel hneď o 4 priečky. Na nasledujúcej rovinke sa navyše odohral ďalší súboj medzi Räikkönenom a Riciardom, ktorý Fína predbehol tak, 6e sa ocitol v3etkými kolesami mimo trate. Za tieto dva incidenty dostal Austrálčan po pretekoch dodatočný trest. Vedenie pretekov oba súboje vyhodnotilo ako nedovolené a naparilo Riciardovi dva 5-sekundové tresty.
Hamilton však grand-slam cez víkend nezaznamenal, pretože najrýchlejšie kolo pretekov, a teda aj jeden bod navyše si pre seba uchmatol piaty Sebastian Vettel. Po Mercedesoch prišiel do cieľa len tesne Leclerc, ktorý sa ku koncu dotiahol na Bottasa na rozdiel necelej sekundy. Štvrtý skončil Max Verstappen na Red Bulle. Jeho kolega Gasly na totožnom monoposte sa umiestnil na nebodovanom 11. mieste. Dominancia Mercedesu je v tejto sezóne priam alarmujúca. FIA už preto rozmýšľa o zavedení nových pravidiel, ktoré by mali priniesť väčšiu vyrovnanosť všetkých tímov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies