Keď v apríli navštívil Severokórejský prezident Kim Čong-un ruský Vladivostok, prístavom prechádzal v obrnenom mercedese. Na KĽDR sú pritom už dlhodobo uvalené sankcie, ktoré ako jednu z prvých vecí zakázali dovoz luxusného tovaru.
Washingtonské Centrum pre pokročilé obranné štúdia (C4ADS) vystopoval, ako sa dve tieto vozidlá do Severnej Kórey dostali, napísala stanica CNN.
Vozidlo na záberoch z Vladivostoku server Business Insider v apríli označil za opancierovaný Mercedes-Benz S600 Pullmman Guard. Podľa neho išlo o vozidlo generácie W21 predávané v rokoch 2008 až 2013.
Jedno z vozidiel zrejme už vlani použil Kim Čong-un pri stretnutí s juhokórejským prezidentom Mun Če-inom, keď po boku mercedesu bežala severokórejská ochranka.
Ako sa dostali mercedesy do Severnej Kórey, ale jasné nebolo. Výrobca - firma Daimler uviedla, že to netuší a do KĽDR žiadne autá nepredáva: "Pre Daimler je základným princípom obchodnej zodpovednosti export tovaru v súlade so zákonom. Naša spoločnosť nemá po viac ako 15 rokoch žiadne obchodné väzby so Severnou Kóreou a striktne dodržiava embarga USA a EÚ."
Spoločnosť Daimler ešte dodala: "Aby sa zabránilo dodávkam do Severnej Kórey a akémukoľvek jej veľvyslanectvu na svete, Daimler zaviedol komplikovaný kontrolný proces vývozu."
Ako sa dve vozidlá dostali do Kórey, opísala správa C4ADS, ktorú však nemohla televízia CNN inak overiť.
Podľa C4ADS boli dva Mercedesy-Maybach S600 Guard najprv dopravené do prístavu Rotterdam. Z toho sa 14. júna 2018 vydali na niekoľko tisíc kilometrov dlhú cestu cez najmenej päť krajín.
Loď s nimi sa najprv plavila do čínskeho Talienu, odkiaľ pokračovala do Osaky a juhokórejského Pusane, tam bol náklad preložený na loď DN5505. Tá sa mala plaviť do ruskej Nachodky, kam mala doputovať 5. októbra.
2 Cars, 5 Countries, 1 Ghost Ship: Using satellite images, container & ship tracking data, interviews & a new report by @C4ADS, we traced how Kim Jong-un sneaks in bulletproof, $500k Mercedes — in open violation of a U.N. ban on luxury goodshttps://t.co/KPgJMVRHKG pic.twitter.com/0Z3xir62Jj
— Christoph Koettl (@ckoettl) July 16, 2019
Loď ale prestala vysielať identifikačný signál 1. októbra a opäť ho začala vysielať až 19. októbra. Bola skoro na rovnakom mieste ako 1. októbra, avšak plavila sa opačným smerom do Pusane. Priviezla antracit.
V Nachodke však žiadne záznamy o tom, že by priplávala loď DN5505, nie sú
Kam plávala, jasné nie je, avšak do Vladivostoku 7. októbra prileteli dve severokórejskej nákladné Iľjušin Il-76, ktoré sa zvyčajne používajú na prepravu obrnených áut, ktoré používa severokórejská elita.
Na otázku k mimoriadnym letom dvoch strojov Il-76 severokórejský konzulát vo Vladivostoku odpoveď nedal. Je teda možné, že tieto lietadlá prepravili spomínané limuzíny.
Vylúčiť samozrejme nemožno ani to, že autá boli preložené na mori na inú loď a na palubu DN5505 bolo naložené uhlie, ktoré nesmie Severná Kórea vyvážať.
The more luxurious the good, the more complicated its procurement, and thereby the more capable its procurement agent. Those trading in the highest-end products have the means required to fulfill the Kim regime’s most strategic procurements, even through US-allied countries. pic.twitter.com/hOVBP8l7el
— C4ADS (@C4ADS) July 16, 2019
Cena jedného vozidla s koženým čalúnením s masážnym zariadením, ktorého pancierovanie odoláva streľbe z útočných pušiek a slabším náložiam, činí viac ako milión dolárov.
Vlani bol Kim tiež videný, ako prišiel Rolls-Roycom. Použil ho na stretnutie s americkým ministrom zahraničia Mikeom Pompeom v Pchjongjangu.
Ďalší luxusný tovar
Do Severnej Kórey však nemierili len dva Mercedesy, u ktorých bolo jasné, že ich v Severnej Kórey môže používať jediný človek - predseda Kim.
Podľa C4ADS do Severnej Kórey sa v rokoch 2015 až 2017 podarilo prepašovať luxusný tovar z viac ako deväťdesiatich krajín za najmenej 191 miliónov dolárov.
Do KĽDR sa doviezlo 803 luxusných áut, väčšinou od ruských firiem. Jeden z autorov správy Jason Arterburn upozornil, že Severná Kórea hľadá stále dokonalejšie spôsoby, ako pokračovať v obchádzaní sankcií.
Ďalší spoluautor Lucas Kuo dodal, že cieľom vyšetrovania bolo odhaliť, kde boli slabiny v medzinárodnom systéme, ktoré umožnili tieto aktivity. Vyšetrovanie zabralo osem mesiacov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies