BRATISLAVA - Festival súčasného umenia Biela noc po piaty raz rozžiaril Bratislavu. V rámci trojdňového programu (27. - 29. 9.) mali návštevníci možnosť pozrieť si takmer 50 projektov v podaní 246 umelcov a účinkujúcich zo štyroch kontinentov.
Podľa umeleckej riaditeľky Zuzany Pacákovej sa trojdňový formát festivalu ujal: "Mesto skutočne žilo umením od piatka do nedele. Bol to pre nás prelomový ročník, ktorý ukázal, že atmosféra Bielej noci predĺžením jej trvania ešte zosilnela. V uliciach bolo cítiť pokojnejšiu atmosféru, ľudia si trasu rozdelili na tri dni a jednotlivé diela si viac vychutnávali. Netvorili sa hlučné kolóny áut, ľudia sa do mesta konečne vybrali pešo alebo využili posilnenú MHD."
Približná návštevnosť počíta s takmer 200.000 ľuďmi, mnohí prišli aj opakovane. "Báli sme sa, že piatok a nedeľa budú menej vyťažené, ale ľudia nás príjemne prekvapili, nápor sa rozdelil a získali sme aj nových návštevníkov, ktorých v predošlých rokoch odradila masovosť festivalu. Mnohí ocenili najmä predĺženie programu na nedeľu, pretože vďaka tomu stihli Bielu noc, aj keď netrávili v meste celý víkend," dodala Pacáková.
Veľkému diváckemu úspechu sa tešila multimediálnej inštalácie Axiom z dielne austrálskeho umelca Kita Webstera, ktorý ozvláštnil Sad Janka Kráľa 700.000 svetelnými bodmi. Hlavnému námestiu dominovala 13-metrová bublina z upcyklovaných diel od nemeckých umelcov Plastique Fantastique, ktorá každý deň menila svoj obsah a v nedeľu poskytla priestor pre koncerty, DJ sety, tanečné performance či diskusie. Vďaka dvojici Luker/Estrellas obsadila Sklad č. 7 gigantická chobotnica, na streche River Parku zasa trónila vesmírna raketa ako z komiksu. Impozantnú napodobeninu Zeme v podobe sedemmetrového objektu Gaia priniesol do Bratislavy britský umelec Luke Jerram.
Popularite sa tešili aj diela domácich tvorcov. Návštevníci sa tešili z interaktívneho objektu Kalia Kataríny Komarovej, skúmali sochu Filipa Šička, fotili sa pri magickej Bráne pre Máriu Bartuszovú od Niny A. Šoškovej alebo sa prechádzali dymovou scénou Lucie Luptákovej.
Slovenskí tvorcovia sa predstavili aj prostredníctvom živých performance - Dorota Sadovská zahalená v plastoch medzi interaktívnymi robotmi či Zuzana Husárová a jej zvuková poézia v Správnej pilulke.
Návštevníci mohli vidieť aj tanečno-akrobatické vystúpenie Ariadny Vendelovej s kolektívom La Lyra v korunách stromov, úspech zožalo aj fyzické divadlo K. Brestovanskej a M. Kosorína.
Nočnú atmosféru obohatila svetelná scénografia Lida, ktoré žiarilo tajomnými farbami vďaka kolektívu BN Label. Tí sa postarali aj o 24 lúčov diela Play of Light, ktorou sa prvýkrát do Bielej noci zapojila budova Národnej banky Slovenska.
Festival sa po bratislavskom víkende presúva do Košíc, východoslovenskú metropolu rozžiari od 4. do 6. októbra.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies