Spoločnosť Coca-Cola je už druhý rok najznečisťujúcejšou značkou v rámci globálneho auditu plastových odpadkov, ktorý vykonalo globálne hnutie Break Free From Plastic.
Obrovská spoločnosť na výrobu nápojov bola zodpovedná za viac plastového odpadu ako najbližšie tri najviac znečisťujúce značky dohromady.
Viac ako 72 000 dobrovoľníkov vystúpilo na pláže, pádlovalo po vodných hladinách a kráčalo po uliciach blízko svojich kancelárií a domov, aby zbierali plastové fľaše, šálky, obaly a tašky počas čistenia, ktoré bolo základom auditu.
Pri roztriedení hromád odpadkov zistili, že plast predstavuje 50 rôznych typov a možno ho vyselektovať až k takmer 8 000 značkám.
Tens of thousands of pieces of plastic littering the planet come from just a handful of multinational corporations, such as Coca-Cola, Nestle and PepsiCo: an environmental pressure group Break Free from Plastics reportshttps://t.co/ByILdOWYQJ pic.twitter.com/BuQKKZznsH
— AFP news agency (@AFP) October 24, 2019
Coca-Cola bola zodpovedná za 11 732 kusov plastového odpadu v 37 krajinách na štyroch kontinentoch. Po Coca-Cole boli ďalšími najväčšími prispievateľmi k znečisteniu plastmi Nestlé, PepsiCo, Mondelez International (dodávateľ značiek občerstvenia ako Oreo, Ritz, Nabisco a Nutter Butter) a Unilever. Viac ako polovica plastu erodovala do bodu, keď nebolo možné zistiť, kto to vyrobil.
But you've been found to be in the top 5 global plastic polluters for the 2nd year running. Unilever, you need to make massive investments in reusable packaging and dramatically reduce the items of single-use plastic you use. Recycling is not enough. https://t.co/6pmXxlOBQX
— Emma Priestland (@Emma_Priestland) October 23, 2019
Coca-Cola bol hlavným zdrojom plastov v Afrike a Európe a druhým najväčším zdrojom v Ázii a Južnej Amerike. V Severnej Amerike bola za nájdené plasty pri čistení najviac zodpovedná firma Nestlé, nasledovala spoločnosť Solo Cup, ktorú vlastnila spoločnosť Dart Container Corporation, a spoločnosť Starbucks. Coca-Cola sa zaradila na piate miesto medzi spoločnosťami zodpovednými za plastový odpad v Severnej Amerike.
Spoločnosť Coca-Cola odpovedala na otázky týkajúce sa auditu značky e-mailom s vyhlásením: “Vždy, keď naše balenie skončí v našich oceánoch - alebo kdekoľvek to nepatrí - je to pre nás neprijateľné. V spolupráci s ostatnými pracujeme na riešení tohto kritického globálneho problému, aby sme pomohli obmedzieť prívod plastového odpadu vstupujúceho do našich oceánov a pomohli vyčistiť existujúce znečistenie.“
Vyhlásenie spoločnosti Coca-Cola tiež uviedlo: “Investujeme lokálne na každom trhu, aby sme zvýšili využitie našich fliaš a plechoviek, a nedávno ohlásili spustenie organizácie na obnovu obalov vo Vietname, ako aj investíciu v hodnote 19 miliónov dolárov na Filipínach v novom zariadení na recykláciu potravín. Investujeme tiež do urýchlenia kľúčových inovácií, ktoré pomôžu znížiť množstvo odpadu, vrátane nových zdokonalených technológií recyklácie, ktoré nám umožňujú recyklovať PET plasty nízkej kvality, často určené na spálenie alebo skládkovanie, späť na vysoko kvalitný obalový materiál pre potraviny.“
#MedioAmbiente | La empresa que ayuda a que Coca-Cola Andina sea una Zero Waste. https://t.co/nSdzbk5ZXJ pic.twitter.com/UbSKGlCHrv
— Coca-Cola Chile (@CocaColaCoCL) October 17, 2019
Vyjarenia spoločnosti Coca-Cola, že dva roky po sebe sú hlavným globálnym prispievateľom plastového odpadu, je v rozpore so starostlivo udržiavaným imidžom spoločnosti ako environmentálneho lídra. Začiatkom tohto mesiaca spoločnosť predstavila plastovú fľašu vyrobenú z recyklovaného morského plastu a minulý rok sa spoločnosť zaviazala zbierať a recyklovať "ekvivalent každej fľaše alebo ju môže predávať na celom svete“.
Spolu s obrovskou stopou odpadu v spoločnosti podkopáva Coca-Cola zelený imidž ďalšie nedávne dôkazy. Uniknutý zvuk, ktorý získal The Intercept, ukázal, ako organizácie financované Coca-Colou podkopávajú účty za fľaše. Medzitým sa európski ochrancovia životného prostredia úzko spojili s obhájcami, ktorí vykonali globálny audit značky, že spoločnosť zasahuje do ich snáh bojovať proti znečisteniu plastmi.
Stovky miest sa nedávno zaviazalo stať sa mestami s “nulovým odpadom“. “Vytvorili sme veľmi podrobný územný plán, ktorý sa zameriava na úplný obraz toho, ako musí mesto znížiť svoj odpad,“ uviedla Alexandra Aubertinová, zakladateľka spoločnosti Zero Waste Montenegro a členka predstavenstva spoločnosti Zero Waste Europe.
“Pozeráme sa na všetko, čo sa v meste urobilo, ale vidíme aj to, ako sa dajú veci znovu použiť.“ Hnutie s nulovým odpadom sa zameriava na hierarchiu, ktorá kladie dôraz na zníženie a zachovanie plastov a iných materiálov na vyššiu úroveň ako recyklácia, a zdôrazňuje zníženie odpadu pri jeho zdroji.
Minulý rok v októbri si obhajcovia nulového odpadu všimli, že sa vyvinulo ďalšie úsilie s rovnakým pomenovaním, ale veľmi rozdielnymi cieľmi. Nový krok s nulovým odpadom nemal rovnaký komplexný prístup k znižovaniu odpadu, aký robili, a zdalo sa, že je navrhnutý tak, aby “zmiatol ľudí v hierarchii nulového odpadu,“ povedala Aubertinová. “Povedali ľuďom, že riešením je recyklácia. O tom však nie je hierarchia nulového odpadu.“
#otpadCG #zerowaste #Montenegro https://t.co/Nh9iyL4H2O
— Kirsi Hyvaerinen (@Tweets_KH) October 3, 2018
Aubertinová sa zdesila, keď zistila, že nové oslabené posielanie správ o “nulovom odpade“ pochádza od najväčšieho znečisťovateľa plastov na svete: Coca-Cola. O kampani sa prvýkrát dozvedela od jedného zo svojich gréckych kolegov po tom, čo spoločnosť oznámila svoj plán: “Solún, druhé najväčšie mesto v Grécku, prvé mesto v krajine s potenciálom stať sa mestom s nulovým odpadom.“
«Zero Waste Future»: Επέκταση σε εστίαση, ξενοδοχεία, πανεπιστήμια, του προγράμματος της Coca Cola - https://t.co/evFfejFDdl pic.twitter.com/KYsoP9YoDm
— analitis (@analitisgr) October 23, 2019
Potom, v marci, Coca-Cola oznámila svoje financovanie ďalšej iniciatívy “nulového odpadu“ vo svojej vlastnej krajine - v meste Budva. Podľa oznámenia na srbskej webovej stránke Coca-Cola spoločnosť financuje neziskovú organizáciu Čiernej Hory - ktorej meno sa prekladá ako “mimovládne ekologické centrum z Budvy“ - “s cieľom stať sa prvým pobrežným mestom Jadranského mora bez odpadu.“ Financovanie slúži na vytvorenie “interaktívneho centra“, kde sa návštevníci môžu dozvedieť viac o ekológii a na financovanie programu ”Zachytiť čistú vlnu“, ktorý “prispeje k zberu odpadov z obalov na viac ako 40 plážach na riviére Budva“.
Peniaze sa tiež používajú na financovanie školenia o recyklácii a na nádoby na zachytenie plastových fliaš PET, podľa spoločnosti Zero Waste Montenegro, ktorá považovala úsilie financované Coca-Colou za neuspokojivé.
“Aj keby zachytila všetky PET fľaše uvedené na trh v Budve, je to len malá časť odpadu, ktorý sa tam každý rok vyrába. Z Budvy by sa nestalo mesto s nulovým odpadom,“ napísala organizácia na svojej webovej stránke.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies