BRATISLAVA - Sociálna sieť Twitter v novembri zavedie zákaz politickej reklamy s celosvetovou platnosťou. Riaditeľ spoločnosti Jack Dorsey oznámil túto skutočnosť počas včerajších hodín s tým, že politické posolstvá "by mali byť zaslúžené a nie kupované".
Zákaz začne platiť 22. novembra a nemal by sa týkať reklám podporujúcich registráciu voličov. Ďalšie podrobnosti spoločnosť predstaví 15. novembra. Dorsey oznámil nové rozhodnutie v sérii tweetov. Ako uviedol, internetové politické reklamy predstavujú "úplne nové výzvy pre občiansky diskurz", a to napríklad optimizáciu písania správ založenú na strojovom učení, mikrocielenie, nekontrolované zavádzajúce informácie.
"Nie je vierohodné, keď povieme: 'Ťažko pracujeme na zastavení ľudí od zahrávania sa s našimi systémami na šírenie zavádzajúcich informácií', ale ak nám niekto zaplatí, aby sme zacielili a prinútili ľudí vidieť ich politickú reklamu, tak si môžu povedať, čo chcú," uviedol ďalej Dorsey. Zároveň podotkol, že hoci sa môže zdať, že opatrenie favorizuje politikov, ktorí už sú vo vo funkcii, "mnoho spoločenských hnutí dosahuje masívny rozmer bez akejkoľvek politickej reklamy".
Konkurenčný Facebook nedávno odmietol možný zákaz politických reklám na svojich platformách. Jeho zakladateľ Mark Zuckerberg po oznámení zákazu na Twitteri obhajoval politiku svojej spoločnosti. "Myslím si, že v demokracii nie je správne, aby súkromné spoločnosti cenzurovali politikov alebo spravodajstvo," uviedol počas konferenčného hovoru s novinármi.
Rozhodnutie zakázať politickú reklamu rozdelilo americkú politickú scénu, ktorá sa pripravuje na prezidentské voľby v roku 2020. Manažér kampane prezidenta Donalda Trumpa Brad Parscale zákaz označil za "ďalší pokus ľavice o umlčanie Trumpa a konzervatívcov".
"Je povzbudzujúce, že pri voľbe medzi dolármi z reklamy a integritou našej demokracie aspoň raz nevyhrala tržba," vyhlásil zase Bill Russo, hovorca kampane demokratického uchádzača o nomináciu do prezidentských volieb Joea Bidena. Rozhodnutie privítala napríklad i niekdajšia demokratická prezidentská kandidátka Hillary Clinton, ktorá zároveň vyzvala Facebook, aby prehodnotil svoje stanovisko o politickej reklame.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies