Zvykne sa im hovoriť aj najlepší piloti na svete. Niečo na tom asi bude. Nenalietajú síce toľko, ako piloti leteckých spoločností, no toto ich umenie by zvládlo len málo ľudí na planéte.
Red Bull Air Race bolo založené v roku 2003. Prvá sezóna sa nazývala ešte svetová séria. Keďže to bolo niečo, čo ľudia doposiaľ nevideli, veľmi rýchlo si získala záujem veľa fanúšikov aj pilotov, ktorí chceli do šampionátu vstúpiť. Prvý víťazom sa stal Peter Besenyei z Maďarska, ktorý bol zároveň aj jeden z hlavných iniciátorov vzniku tohto šampionátu.
Preteky prešli od svojho vzniku zaujímavými zmenami, no jedno ich vždy charakterizovalo – vysoká rýchlosť len stovky metrov nad zemou. Podstatou každého závodu je prejsť svojim lietadlom náročnú prekážkovú dráhu za čo najkratší čas. Na trati sa nachádza vždy len jeden pilot, ktorý musí absolvovať jednotlivé úseky pozostávajúce z tzv. "pylónov" tiež známych ako "Air gates".
Prostredie závodov je tiež veľmi špecifické. Konajú sa buď na nejakou väčšou vodnou plochou, na letiskách či v prírode. Preteky sa ako väčšina motoristických závodov konajú cez víkendy.
V roku 2014 sa preteky obnovili po trojročnej pauze. Problémom bola bezpečnosť jazdcov. V máji tohto roku sa však spoločnosť Red Bull rozhodla túto jedinečnú leteckú show zrušiť. Aj preto sa tohto roku, ako v skrátenej sezóne, preteká len na 4 miestach. Piloti v šampionáte používajú lietadlá Zivko Edge 540, MXS-R a Corvus Racer 540. Všetky modely muia byť vybaevné motormi Lycoming. Rozpätie krídiel musí byť menšie ako 7,6 metra a rýchlosť od 406 do 426 km/h.
Nie je jedno ani to, ako jazdci trať prechádzajú. V pravidlách sú jasne stanovené tresty. Za nedostatočný alebo žiadny dym pri prechode cez pylón, dostane jazdec jedensekundový trest. 2 sekundy sa mu k času prirátajú vtedy, keď cez pylón preletí príliš nízko, alebo vysoko a v nesprávnom uhle vyberá zákrutu okolo pylónu. Najtvrdšia 3.sekundová penalizácia je za zasiahnutie resp. dotyk lietadla a pylónu.
Toľko k pravidlám, no popri tom všetkom sa musia jazdci počas jazdy vysporiadať aj s preťažením 12 G. Piloti v lietadle zazívajú až 10 násobok gravitačnej sily ako piloti v F1. Pritom Formule sa povaťujú za najrýchlejšie štvorkolesové vozidlá na planéte. Závodné lietadlá sa otáčajú rýchlosťou 420 stupňov za sekundu. V niektorých pasážach trate sa piloti objavia len 15 metrov nad zemou, čo samozrejme aj pociťujú. Pri rýchlosti 370 km/h v tejto výške musí mať pilot bleskové reflexy a reakcie do 0,001 sekundy.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies