BRATISLAVA – Predvolebná kampaň je už v plnom prúde. Aj tí, ktorí si povedia, že voliť nepôjdu sa nevyhnú propagácii politických strán a ich najsilnejších straníckych lídrov. Na internete sa objavujú aj rôzne volebné prieskumy a práve pri tomto by sme sa teraz zastavili.
Voľby do Národnej rady (NR) SR sa uskutočnia vo februári budúceho roka. Boj politických strán sa však odohráva práve v tomto období. Dobrá predvolebná kampaň je preto jednou z najdôležitejších súčastí tej ktorej politickej strany alebo hnutia, lebo práve v nej si tieto politické subjekty snažia získať priazeň čo najväčšej skupiny slovenských voličov.
Predvolebné prieskumy preto vedia práve v takomto citlivom období presvedčiť voliča, aby sympatizoval so stranou, o ktorej predtým pochyboval, alebo sa mu nepáčil stranícky program. Volič jednoducho sympatizuje s nejakým politickým hnutím, no zrazu sa na internete objaví prieskum ktorý uvádza, že strana s ktorou sympatizuje má veľmi málo percent hlasov. A tu nastáva u voliča dilema, ktorá by za iných okolností ani nemusela prísť.
Na jednej strane sa rozhoduje, či svoj jediný hlas, ktorým disponuje každý oprávnený volič v Slovenskej republike, poskytne politickej strane, ktorá sa zrejme do parlamentu ani nedostane, a teda názory, s ktorými volič sympatizuje, sa nebudú mať ako v NRSR presadiť. Inými slovami jeho hlas prepadne.
Na strane druhej sa však môže rozhodnúť dať svoj hlas takému politickému hnutiu, ktoré podľa prieskumu s určitosťou získa nejaké kreslá v NRSR, a navyše má s "jeho" stranou najviac spoločných bodov vo svojom programe.
Takto to ale vo väčšine prípadov funguje. Preto by sme chceli upozorniť na to, že predvolebné prieskumy sa robia na vzorke niekoľko stovák, možno tisíc respondentov, o ktorých sa pri danom prieskume nikdy nič nepíše. Oprávnený volič v Slovenskej republike je každý, kto dosiahol vek minimálne 18 rokov, alebo ho dosiahne v deň konania volieb a je občanom Slovenskej republiky.
Teraz môžete sami posúdiť, že sa jedná o veľmi širokú škálu spoločnosti. Navyše mohlo ísť o respondentov z jedného prostredia (študenti na jednej univerzite, zamestnanci jednej firmy...) a teda v tom prípade už nemôžeme hovoriť, že predvolebný prieskum odzrkadľuje reálne sympatie slovenských voličov.
Voliči by sa mali preto rozhodovať na základe vlastného presvedčenia a nespoliehať sa na predvolebné prieskumy. O všetkom sa aj tak rozhodne až 29. februára.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies