Vonku je zima, púšťate si film a máte chuť na nejaké jedlo. Chcete si ho objednať s donáškou, ale brzdí vás predstava ďalších plastových jednorazových obalov, v ktorých vám jedlo privezú. Newyorský startup prichádza s riešením pre všetkých milovníkov jedla so sebou a environmentálnym cítením.
Traja Newyorčania z Brooklynu už mali dosť toho, že v New Yorku nebolo možné objednať jedlo s donáškou bez zbytočných odpadov.
Na jeseň minulého roka preto spustili donáškovú službu DeliverZero, ktorá funguje v podstate rovnako ako iné donáškové služby, ako u nás napríklad Wolt, ale zákazník dostane svoje jedlo, ktoré si vyberie na stránkach služby spolupracujúcich reštaurácií, vo vratných a znovu použiteľných nádobách.
Indickú, thajskú alebo napríklad mexickú večeru kuriér zákazníkovi doručí v nádobách vyrobených z vysoko odolného polypropylénu bez obsahu BPA. Nádoby je možné použiť viac ako 1000-krát a možno ich ohrievať v mikrovlnnej rúre a umývať v umývačke. Akékoľvek opotrebované alebo rozbité plastové nádoby pracovníci DeliverZero následne zrecyklujú.
Food delivery without all the single-use waste? It can be done says one start-up. Checking out #DeliverZero on @fox5ny at 10. Like Seamless/Grubhub/Caviar but food comes in returnable dishes that can be reused 1000x, says founder. #zerowaste #ClimateandConsequence pic.twitter.com/Kw2bryYImE
— Stacey Delikat (@StaceyDelikat) January 29, 2020
Bez radikálnych riešení
"Vždy som sa veľa zaujímal o znovu použiteľné materiály a začal som preto premýšľať, ako sa zbaviť hlavného zdroja odpadu z potravinového priemyslu, ktorým je jedlo so sebou a s donáškou, čo my Newyorčania veľmi radi využívame," hovorí Adam Farbiarz, jeden zo zakladateľov DeliverZero pre Green Matters.
"Našou víziou bolo prísť s riešením, ktoré nebude zákazníkov nútiť k dramatickým zmenám ich zvykov. Chceli sme, aby ľudia stále mohli sedieť doma. Nechceli sme ich nijako obmedzovať možnosťou iba jedného vratného obalu. Ak chcú jedlo v 20 našich obaloch, dostanú presne toľko obalov," vysvetľuje svoj zámer spoluzakladateľ DeliverZero.
Pri objednávke jedla pred DeliverZero, ktoré aktuálne doručuje z ôsmich partnerských reštaurácií v rámci newyorského Brooklynu, neplatí zákazník žiadny ďalší poplatok. Iba zálohu 2 doláre na každý znovupoužiteľný obal na jedlo, ktorý dostane späť, ak vráti obaly na jedlo do šiestich týždňov od donášky jedla. Obaly na jedlo je možné vrátiť pri ďalšej objednávke priamo kuriérovi služby DeliverZero alebo so službou naplánovať iba vyzdvihnutie kontajnerov.
@ritual_co I have been thinking a lot about the amount of #waste I create when I order take-out at lunch. Shifting to weekly meal preps for that reason. DeliverZero is an amazing solution to reduce waste/#climateimpact! would be cool to see something like this in @cityoftoronto https://t.co/w7y2GxBLK0
— Kerry Maguire (@_kerrymaguire) January 15, 2020
Obchodný model s minimálnou províziou a nulovou reklamou
Služba DeliverZero zákazníkom účtuje rovnakú čiastku za jedlo ako jej konkurencia, pretože používa rovnaký obchodný model. "Zarábame peniaze ako všetci ostatní veľkí konkurenti, a to tak, že si berieme províziu od reštaurácií. Naša provízia je veľmi malá, pretože nemusíme platiť veľa peňazí za reklamu a nábor zamestnancov. Naši zákazníci skutočne chcú využívať našu službu," upresňuje Fabriarz.
Reštaurácie chcú podľa zakladateľa služby s DeliverZero spolupracovať tak z environmentálnych dôvodov, ako aj z tých rýdzo ekonomických. Majitelia reštaurácií prichádzajú na to, že možnosť využitia vratných obalov pre donášku jedla zákazníkov oslovuje a preferujú ju pred donáškou v jednorazových plastových obaloch, ktoré zaťažujú životné prostredie a mnohým zákazníkom už nevyhovujú.
Podľa zakladateľov služby zákazníci DeliverZero prijali s nadšením a možnosti dodania jedla v znovupoužiteľných obaloch využívajú. Úspechu služby DeliverZero napomáha tiež zákaz nádob na jedlo a kávových šálok vyrobených z polystyrénu, ktorý začal v New Yorku platiť od januára 2019 pod pokutou 1000 dolárov pre všetkých, ktorí ho porušia. Viedlo to k hľadaniu udržateľnejších variantov pre obalové materiály donášky jedla a bez zákazu by služba DeliverZero možno ani nevznikla.
"Ďalším krokom pre nás je rozširovanie služby na Manhattan a do ďalších častí New Yorku," uvádza preto k ďalším plánom Fabriarz.
Hoci služba nie je zatiaľ dokonalo bezodpadová, pretože jedlo je zatiaľ dopravované v taškách na jedno použitie a obaly sú vyrábané v Číne a Taiwane, jej zakladatelia sa netaja tým, že majú stále na čom pracovať a veria, že ich systém znovupoužiteľných obalov osloví ešte viac reštaurácií a zákazníkov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies