Dáta o tom, ako sa správajú ľudia na internete, sú pre obchodníkov veľmi cenné. Poskytujú totiž informácie o zákazníkoch. V súvislosti s aktuálnou kauzou českej antivírusovej firmy Avast, ktorá podľa medializovaných zistení predávala anonymizované dáta o používateľoch, na to upozornil expert Vladimír Palečka.
"To, ako sa správajú ľudia na internete, sú veľmi cenné dáta pre obchodníkov, keďže poskytujú prehľad o online správaní zákazníkov. Firmy chcú vedieť, čo vyhľadávate, za akým účelom a na čo pritom klikáte," vysvetlil Palečka.
Ako ochrániť svoje dáta?
Spôsob, ako sa pred niečím podobným chrániť, je podľa neho pomerne jednoduchý. "V prvom rade si vždy treba prečítať podmienky pri inštalácii programov. Väčšina ľudí to nerobí, práve v nich však býva uvedené, v akej miere program dáta zhromažďuje. Podobne je to aj s aplikáciami, treba si dôsledne kontrolovať, aké povolenia od nás požadujú, či už je to prístup k fotkám, hovorom alebo správam," upozornil Palečka. Práve nami uvedený súhlas využívajú spoločnosti na zber dát a prípadný následný predaj.
Kauza Avast
Avast a jeho bezplatný antivírusový program zhromažďoval údaje o tom, ako sa ľudia správajú na internete a tie následne v anonymizovanej forme predával veľkým spoločnostiam ako Google, Pepsi či Microsoft za milióny dolárov.
Program, ktorý mal slúžiť ako virtuálna ochrana, zneužil dôveru svojich klientov a so svetom zdieľal ich najosobnejšie údaje. Tieto dáta predával Avast, ktorý eviduje mesačne až 400-miliónov užívateľov, skrz svoju dcérsku firmu Jumpshot. Po medializácii škandálu činnosť firmy Jumpshot zastavili. "Mrzí nás, že tento krok bude mať dopad na zamestnancov spoločnosti Jumpshot, veľmi si vážime ich prácu a prispenie. Budeme sa snažiť spraviť celý proces pre nich čo najjednoduchší," vyjadril sa pre slovenský portál Ondřej Vlček, generálny riaditeľ spoločnosti.
Čoho sa ukradnuté dáta týkali?
Napriek tomu, že firma dáta predávala v anonymizovanej forme, podľa odborníkov nie je vôbec komplikované priradiť ich ku konkrétnym užívateľom. Informácie sa týkali napríklad toho, aké internetové stránky si používatelia pozerali, čo vyhľadávali na Googli či v mapách, aké videá pozerali na Youtube alebo čo hľadali na pracovnej sociálnej sieti Linkedin.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies