Emisie oxidu uhličitého, ktoré sú hlavnou príčinou klimatických zmien, súvisia predovšetkým s priemyslom a dopravou. Ako je to prepojené, ukazuje súčasná epidémia nového koronavírusu v Číne.
Odborný server Carbon Brief vydal 19. februára rozsiahlu správu, ktorá opísala, ako sa zmenili emisie najrozšírenejšieho skleníkového plynu v Číne.
Obyčajne tam na začiatku februára výrazne klesajú, predovšetkým kvôli novoročným sviatkom, kedy továrne v krajine nefungujú.
Krajina počas osláv čínskeho Nového roka na týždeň uzavrie stavby a obchody a väčšina závodov obmedzí prevádzku. Prázdniny tak majú po celej krajine významný krátkodobý vplyv na dopyt elektriny, produkciu, a tým pádom aj objem emisií.
Carbon Brief ale zameral svoju pozornosť na druhú časť februára, teda tú po sviatkoch, kedy sa za normálnych okolností rozbehnú továrne naplno.
Tento rok ale čínske úrady kvôli koronavírusu prázdniny predĺžili o ďalších desať dní až do 10. februára a rad tovární zostalo aj potom zatvorených - a zostávajú zatvorené aj teraz.
NEW - Analysis: Coronavirus has temporarily reduced China’s CO2 emissions by a quarter | @laurimyllyvirta https://t.co/3AbZ2kHX1d pic.twitter.com/Dd3zm65qPe
— Carbon Brief (@CarbonBrief) February 19, 2020
Najnižšia spotreba uhlia za posledné 4 roky
Za posledné dva týždne (od 3. do 16. februára) emisie CO2 v Číne dosiahli 300 miliónov ton, uviedol hlavný autor správy Lauri Myllyvirta z fínskeho Centra pre výskum energie a čistého ovzdušia (CREA). V dvoch týždňoch po novoročných sviatkoch minulý rok krajina do ovzdušia vypustila 400 miliónov ton.
"Zníženie spotreby uhlia a ropy viedlo k poklesu emisií o 25 percent za porovnateľné obdobie," uvádza Myllyvirta.
To podľa neho zodpovedá zhruba šiestim percentám celosvetových emisií. Spotreba uhlia v elektrárňach klesla podľa CREA na najnižšiu úroveň za posledné štyri roky a produkcia oceliarní je za uplynulých 14 dní na najnižšej úrovni za posledných päť rokov.
#Coronavirus has slashed China's CO2 emissions by 25%
— Jeremy Bloom (@jeremybloom) February 25, 2020
"The measures to contain coronavirus resulted in reductions of 15%-40% in output across key sectors. This is likely to have wiped out a quarter or more of the country’s CO2… https://t.co/8PXWjk8q3X pic.twitter.com/6xdIdBdOIu
Prispelo aj obedzenie dopravy
K celkovému poklesu emisií prispelo aj obmedzenie osobnej a hromadnej dopravy. Napríklad čínska vnútroštátna letecká doprava vo februári klesla o 70 percent v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom.
Nie je ale príliš pravdepodobné, že podobný stav vydrží aj potom, čo táto druhá najväčšia svetová ekonomika obnoví výrobu, pokiaľ sa Číne podarí Koronavirovú epidémiu poraziť, poznamenal Myllyvirta.
Obzvlášť ak Peking podobne ako po svetovej finančnej kríze v roku 2008 prijme stimulačné opatrenia, ktoré naopak produkciu CO2 zvýšia.
Najnovšie informácie ale súčasne hovoria, že sa choroba začala šíriť aj v ďalších významných priemyselných krajinách - napríklad Južná Kórea len v piatok hlásila 142 nových prípadov, prvých 15 prípadov oznámilo už tiež Taliansko.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies