BRATISLAVA - Počas trojtýždňovej karantény minuli už Slováci na potraviny v kamenných predajniach podľa Slovenskej sporiteľne približne 108 mil. eur. Ide o obdobie od 5. do 31. marca.
Pocit kontroly a istoty
Podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Lenky Buchlákovej ľudia v posledných týždňoch vo veľkom nakupujú najmä trvanlivé potraviny. Z regálov mizne najmä múka, cestoviny či ryža. Nákup v potravinách sa medziročne zvýšil o 56 % a v prípade nákupu potravín cez internet je to až 123-percentný nárast. Dôvodom enormného nákupného apetítu je podľa analytičky nielen predzásobovanie, ale napríklad aj nadobudnutie pocitu kontroly a istoty.
Domáce stravovanie
Významným faktorom je podľa Buchlákovej aj to, že už tri týždne sú na Slovensku zatvorené reštaurácie a stravovacie zariadenia. "Množstvo zamestnancov sa na Slovensku stravovalo v závodných jedálňach a fastfoodoch. Keďže mnohí v tomto období zostali doma, varia si a stravujú sa z toho, čo si nakúpia. Kým vlani ešte pre vyše dve tretiny Slovákov bolo nepredstaviteľné, aby si potraviny objednávali online, dnes vidíme, že počas troch týždňov sme minuli na tieto nákupy vyše milión eur," povedala Buchláková.
Nákup drogérie išiel takisto nahor
Výrazne nárasty je podľa analytičky vidieť aj v prípade nákupu drogérie. Počas troch týždňov Slováci minuli na nákup čistiacich prostriedkov, toaletného papiera či pracích práškov viac ako 17 mil. eur. Ide o 61-percentný nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Cez internet sme si objednali počas marca drogériu v hodnote vyše 2 mil. eur, čo je medziročný 84-percentný nárast.
Blackout
V objeme a počte transakcií analytička očakáva aj v nasledujúcom období výrazne nárasty. "Najväčšiu žatvu pre obchodníkov v potravinárskom sektore očakávame v prípade, že vláda pristúpi k tzv. vypnutiu krajiny, teda blackoutu, čo by znamenalo výrazne predzásobenie ľudí potravinami," povedala Buchláková.
Medziročne by nákupy stúpli o vyše 80 %, v prípade online nákupov by sme sa dostali cez 150 %. Analytička dodáva, že "práve internetové obchody by nestíhali pokryť záujem spotrebiteľov."
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies