Situácia okolo nového koronavírusu, keď je množstvo ľudí doma, s čím súvisí rast dátového prenosu aj využívania služieb, praje aj kybernetickým podvodom. Upozornila na to spoločnosť Alison Slovakia.
Ivan Masný zo spoločnosti Alison Slovakia sa obáva, či pri aplikáciách zadarmo nebude ľudstvo o chvíľu riešiť okrem pandémie COVID-19 aj pandémiu napadnutých a kolabujúcich IT infraštruktúr.
Hackeri chcú ťažiť zo strachu ľudí
Ako ďalej uviedla spoločnosť, páchatelia kybernetických podvodov sa snažia vyťažiť z toho, že ľudia majú v tejto dobe strach. Medzi podvody v aktuálnej situácii patria napríklad phishing, inštalovanie škodlivého softvéru alebo iné praktiky na kradnutie údajov.
"Vďaka nim (údajom) sa môžu dostať do našich bankových účtov alebo systémov firiem či organizácií," vysvetlila spoločnosť.
Najrozšírenejšie druhy podvodov
Najčastejšími online podvodmi v súvislosti s pandémiou COVID-19 sú podľa Masného napríklad e-maily o zázračných liekoch, falošné mapy s údajným výskytom vírusu, žiadosti o darovanie peňazí či falošné e-maily, ktoré sa javia ako od zdravotníckych organizácií. Časté sú aj falošné e-maily "akože" od Microsoftu alebo Google Drive, kde od užívateľov chcú, aby zadali svoje heslo. Stále sa vyskytujú aj e-maily a SMS správy o dodávkach tovarov, ktoré si užívatelia reálne neobjednávali.
Na situáciu upozornil aj Europol
"Keďže rekordný počet potenciálnych obetí zostáva počas pandémie doma a využíva online služby v celej Európskej únii, znásobili sa spôsoby, ktorými sa kybernetickí zločinci snažia využiť príležitosti a zraniteľné miesta," upozornil Europol. "Preto aj napriek aktuálnej situácii skúsme všetci skôr, ako niečo začneme v dobrej viere používať, dvakrát merať a raz strihať," doplnil Masný.
Ako sa pred útokmi chrániť?
Odborníci radia užívateľom, ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi doma. Odporúčajú napríklad zabezpečiť svoju domácu internetovú sieť, zmeniť heslo či nastaviť limit počtu pripojených zariadení. Užívatelia by tiež mali používať komplikované heslá a chrániť svoje zariadenia prostredníctvom antivírusu. Upozorňujú, aby si ľudia dávali veľký pozor na nevyžiadané e-maily, SMS-ky či telefonáty najmä, ak od nich ich odosielatelia žiadajú heslá alebo iné citlivé informácie. "Pamätajte na to, že banky ani iné spoločnosti od vás nikdy nebudú žiadať vaše heslo," dodala spoločnosť.
Zabezpečte aj svoje konferenčné hovory
V prípade konferenčných hovorov tiež odporúčajú vytvárať ich privátne, a to tak, aby si hovor vyžadoval zadanie hesla a skopírovanie odkazu pre účastníkov. "Tento odkaz a heslo by mali byť distribuované bezpečnou cestou iba pre účastníkov," vysvetlila spoločnosť.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies