O filmoch a o akutálnych zmenách vo filmovom odvetví sme sa na pokračovanie rozprávali s českým filmovým kritikom Jaromírom Blažejovským, ktorý pôsobí ako odborný asistent na Ústave filmu a audiovizuálnej kultúry Filozofickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne.
Pán Blažejovský, v čom je najviditeľnejšia zmena v prístupe k tvorbe filmov dnes oproti minulosti? Prečo sa to takto stalo?
Digitálna revolúcia zľahčila natáčanie a zmenila distribúciu. Pribúda filmárov, kterým je ľahostajné, že ich dielo nikto v kine neuvidí. Tvoria pre internet, pretože sami už tiež do kina nechodia.
Súvisí zmena filmov len s technickým zabezpečením, väčšími možnosťami?
Elektronická komunikácia zmenila mozgy. Mladí mutanti dokážu spracovávať informácie rýchlejšie, ve väčšom objeme a v režime multitaskingu. Keď behom univerzitnej prednášky prechádzajú facebook, zároveň odpovedajú na e-mail a k tomu píšu diplomovku, nemajú čas prežívat atmosféru filmu, ktorý pri tom všetkom navyše sledujú. Registrujú dejové dáta, nie však tempo a náladu. Proti tomuto trendu se pred asi dvadsiatimi rokmi rozvinul štýl pomalého filmu.
Prispôsobujú sa filmy svojim divákom, alebo diváci sú ovplyvnení filmami?
Už Karl Marx objavil, že spotrebu určuje výroba, nie naopak. Audiovizuálny priemysel presviedča publikum, že má chcieť práve to, čo mu tento priemysel ponúka.
Na čo vo filmovom svete čakáte v najbližšej dobe? Čo sa v blízkom čase môže zmeniť?
Nečakám nikdy na nič, všetko ma vždy nečekane dostihne. Koronavírus ohrozil inštitúciu kina ako miesta zdieľaného zážitku v najlepších technických podmienkach. Potvrdilo sa, čo mnoho ľudí praktizuje dlho: že bez kina se dá žiť. Už som si pomyslel, že to tiež zabalím a budem sa zaoberať len starými filmami. Niekoľko nových premiér ma už ale od tej doby v kine dostihlo.
Pokračovanie nabudúce.
Prečítajte si aj rozhovor so scenáristom Vladom Javorským.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies