Nie každé mesto má vlastnú políciu, no niektorí ju zavádzajú aj pre potrebu regulovania parkovania a odôvodňujú to potrebou viac chrániť životné prostredie.
Otázka zavedenia zákazu vstupu vozidiel s naftovými motormi je komplikovaná mnohokrát aj z pragmatického hľadiska. Mnoho miest by sa buď muselo vzdať mestskej dopravy v centre mesta, alebo prinútiť dopravcov používať iné autobusy.
Martinská priorita
Jedným z takým miest je metropola Turca. „Vzhľadom na to, že mestská hromadná doprava je realizovaná autobusmi s dieslovými motormi, momentálne neuvažujeme o zákaze vstupu dieslových vozidiel do centra mesta,“ vysvetlila hovorkyňa primátora Zuzana Kalmanová s dôvetkom, že ekologická doprava a pešie zóny sú dôležité.
„Jednou z dlhodobých priorít mesta Martin je rozvoj udržateľnej a ekologickej dopravy vrátane budovania peších zón. Do budúcnosti plánujeme ich počet a rozsah rozširovať rovnako ako zavádzať nové opatrenia na podporu ochrany životného prostredia aj formou podpory znižovania emisií,“ dodala. Metropola Turca koncom roka 2019 rozhodla o znížení objemu mestskej dopravy.
Nebolo nutné
Mesto Púchov má centrum vrátane pešej zóny a Marczibányiho záhrady. „Doposiaľ nebolo nutné riešiť ďalšie pešie zóny či jednať o zákaze vstupu dieselových áut do nášho mesta,“ vysvetlila referentka pre kultúru a médiá Laura Krošláková.
Atypické mesto
Podobne je na tom, aj susedné mesto Považská Bystrica, ktoré nie je príliš typickým. „Nemá klasické historické námestie (resp. centrum mesta). Takže s podobnými úvahami sme sa reálne nezaoberali. Existuje akési novodobé centrum práve v okolí MsÚ, OD Prior, Ščokino. Tam je prístup aut zakázaný,“ zdôraznil prednosta Mestského úradu (MsÚ) Anton Martaus.
Ilava zavádza políciu
V meste Ilava sa snažia pomôcť životnému prostrediu aj zriadením mestskej polície. „Momentálne pracujeme a riešime situáciu ohľadom statickej dopravy v centrálnej mestskej zóny (CMZ). Tá doposiaľ nebola regulovaná a preto máme v CMZ veľakrát neprehľadnú a komplikovanú dopravnú situáciu,“ povedal primátor mesta Ilava
Viktor Wiedermann.
Aj parkovanie
Mestskí strážcovia poriadku tu boli zriadení začiatkom septembra a budú regulovať aj parkovanie v CMZ. „Ohľadom regulácie počtu áut (napr. s vylúčením dieslových áut) zatiaľ neuvažujeme, regulácia bude nastavená novou parkovacou politikou, ktorú plánujeme spustiť začiatkom budúceho roku,“ doplnil.
Východné mestá
Ani mesto Stropkov v súčasnosti neuvažuje s takýmito zmenami organizácie dopravy v centre. „Súčasné parametre siete miestnych komunikácií, štátnych a regionálnych ciest prechádzajúcich Stropkovom neumožňujú opatrenia tohto druhu,“ povedal primátor Stropkova Ondrej Brendza.
Situačné možnosti
Rovnako je na tom aj Vranov nad Topľou, ktorému to, podobne aj ďalším mestám, neumožňujú situačné možnosti. „Vzhľadom k tomu, že technické parametre nášho mesta neumožňujú úplné vylúčenie dopravy z jeho centra, mesto zatiaľ neuvažuje s pešou zónou v centre, ani s vylúčením dieselových motorov,“ vysvetlil prednosta MsÚ Imrich Kónya.
Kežmarok a Humenné
Iným prípadom je Kežmarok, ktorý už má vytvorenú pešiu zónu priamo v centre. V takom Humennom je situácia odlišná. „Centrum mesta Humenné tvorí pešia zóna. Je zložená z dvoch častí – severná (Námestie slobody), južná (Južné námestie) v celkovej dĺžke takmer 1 km,“ povedal Marián Škuba z tlačového referátu mesta s tým, že námestie je dláždené prírodným čadičovým kameňom a zámkovou dlažbou a južná časť námestia je vydláždená travertínom, nechýbajú ani kvety. „Vstup áut do centra mesta Humenné je vzhľadom na pešie zóny pre motorové vozidlá zakázaný. Aktuálne mesto Humenné o ďalších peších zónach neuvažuje,“ uzavrel Škuba.
Prečítajte si aj o prístupoch v ďalších mestách.
Pokračovanie nabudúce.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies