Na Slovensku máme vďaka veľkej rekonštrukcii železničnej trate ďalší tunel. Jeho časť bude otvorená už čoskoro.
Považská Bystrica - Rekonštrukcia železničnej trati v úseku Púchov – Považská Teplá síce mešká, no súčasný minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal pondelkovú udalosť považuje za veľmi významnú. Podarilo sa totiž preraziť 1861-metrový tunel Milochov.
Najnáročnejší projekt
Modernizácia úseku železnice Púchov – Považská Teplá je najnáročnejšou železničnou stavbou v histórii ŽSR. Tvoria ju dva tunely – Diel (1081 metrov) a Milochov (1861 metrov), ale aj mosty ponad rieku Váh. Súčasťou sú aj inundačný kanál v Púchove a železničný most ponad Vodné dielo Nosice s dĺžkou presahujúcou 650 metrov.
Zvýšená bezpečnosť
Bude tu aj šesť nových cestných mostov a nadjazdov, štyri podchody pre chodcov, 11 priepustov. Stavba prinesie aj zvýšenú bezpečnosť v podobe odstránenia štyroch priecestí. Rozpočtové náklady predstavujú zatiaľ sumu 365 miliónov eur bez DPH. Doležal si myslí, že stavba nebude predražená.
Meškanie
Minister zdôraznil, že súčasťou stavebníctva sú aj neočakávané skutočnosti. „Áno, omeškanie niekedy patrí k stavebníctvu, a najmä k takýmto náročným projektom. Súčasťou stavby sú dva tunely, niekoľko mostných konštrukcií a veľmi zložitá výstavba,“ prezradil minister s tým, že sa teší z každého nového železničného koridoru.
160 km/h
Vlaky budú po modernizovanom úseku železnice môcť jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Trať mala byť pôvodne otvorená už v januári. Meškanie bolo zapríčinené aj zmenou technológie pri razení tunela a odstraňovaním skrytej skládky pri východnom portáli tunela. Časť tohto úseku pre vlakovú dopravu majú sprejazdniť už na budúci týždeň. Pôjde o jednu traťovú koľaj v úseku Púchov – Milochov cez tunel Diel a nový železničný most nad Vodnou nádržou Nosice.
Sprevádzkovaná má byť 17. septembra 2020. Obe koľaje medzi Milochovom a Považskou Bystricou cez tunel Milochov plánuje zhotoviteľ až na záver celej stavby, čo by malo byť 15. decembra 2021.
Aj ďalší úsek
Tento 15-kilometrový úsek medzi Považskou Teplou a Púchovom prinesie skrátenie cestovania do Žiliny. „So zástupcami Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujeme modernizáciu ďalších úsekov piateho koridoru smerom na Košice. Čoskoro sa začne výstavba úseku Poprad – Lučivná a so zástupcami Európskej komisie pripravujeme aj ostatné úseky piateho koridoru,“ doplnil s dôvetkom, že už v stredu príde ďalší krok. Podpísať sa má modernizácia trate Devínska Nová Ves - Kúty. „Je to veľký 300-miliónový projekt,“ zdôraznil Doležal.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies