Hoci ovládame rôzne najnovšie trendy vedy a techniky, tak nie každú blahodarnú krásu lesov dokážeme pomenovať.
Kým dokonale poznáme pomaly všetko súvisiace s technologickým pokrokom, v oblasti prírody začínajú naše vedomosti časti zaostávať. Svedčí o tom aj pohľad na kresbu s vetami napísanými po francúzsky.
Zvládneme to?
„Vieš rozpoznať tieto logá?“ Tak znie v preklade nápis na obrázku antipub.org. Pod otázkou sú známe logá rôznych firiem. Nasledujúcejšia otázka je však zaujímavejšia. „A tieto druhy stromov?“ So správnym odpovedaním tu už môžu nastať veľké problémy.
Zahanbení?
O čom to svedčí? Aj o príliš konzumnej spoločnosti, kde sa málo tešíme z obyčajného stromu, ktorý je darom pre nás všetkých. Aj o sile médií, sile vplyvu reklamy, vizuálneho či audiovizuálneho opakovania na naše podvedomie. A svedčí to aj o tom, že prírodu sme naposledy odborne študovali len na biológii či prírodopise.
Unikátna škola
Podobný jav pociťujú aj v Základnej škole Maximiliána Hella v Štiavnických Baniach, kde sa prioritne zameriavajú na všestrannú výchovu detí a myslia pritom aj zážitkový spôsob výučby vzťahu k životnému prostrediu. Jednak čo sa týka ekologického povedomia, ale aj znalosti prírody, čo je tiež nevyhnutné aj pre jej ochranu. Škola je známa aj tým, že medzi predmetmi je aj jazda na koni a sokoliarstvo.
Budovať vzťah
Podľa slov jedného z učiteľov tejto školy je cieľom, aby poňali všeobecnú výučbu trochu inak. „Viacej chodiť s deťmi do prírody, viacej si ukazovať praktické príklady, viacej tráviť hodiny priamo v areáli školy, vonku, aby naozaj tie deti mali rôzne vplyvy a hlavne aby trávili čas vonku a v prírode, takou prirodzenou cestou,“ povedal Ondrej Strakoš, učiteľ sokoliarstva.
Zlepšenie
Strakoš prízvukuje, že schopnosť detí rozpoznať listy, ale aj ďalšie súčasti prírody, sa u detí v ich škole rozhodne zlepší. „Naše deti majú v tomto smere naozaj plné vzdelanie,“ povedal s tým, že aj ďalšie školy zlepšujú vzdelávanie v oblasti ekológie. „Mám pocit, že ľudia si čím ďalej viac uvedomujú to, v akej situácii sa začíname nachádzať a že niektoré javy už môžu byť o pár rokov nezvratné,“ vysvetlil.
Aj sťahovanie
Do školy aj preto prihlasujú deti z rôznych kútov Slovenska, sú tu Banskobystričania, ba dokonca Bratislavčania. Pre to, aby si deti vytvorili bližší vzťah ku planéte, boli ich rodičia ochotní presťahovať sa do Štiavnických hôr, kde sa snúbi príroda s banskými pamiatkami či historickým mestom UNESCO.
Aplikácia?
Ako možná pomoc síce môže slúžiť napríklad aplikácia, ktorú vytvorili výskumníci z organizácií INRA, INRIA IRD i CIRAD. Takže niekto si môže povedať, že načo sa bude učiť jednotlivé rastliny či stromy, keď mu ich pomôže odhaliť aplikácia po odfotení. Techniky, ktoré môžu pomôcť v spoznávaní prírody v nás však nevybudujú vzťah k životnému prostrediu.
Rande so zelenou
Pobyt v stromoch a pohľad na zelenú farbu prírody pritom dobre pôsobí na ľudský organizmus, nielen po fyzickej, ale aj psychickej stránke. Pôsobí na organizmus pozitívne a prispievaj aj k jeho uvoľneniu a relaxu. Preto by sme mali chodiť do prírody čo najčastejšie, pretože neschopnosť identifikácie listov svedčí aj o našom zanedbávaní prechádzok po lese.
Dokonca si môžeme stromami aj inšpirovať - komunikujú medzi sebou a pomáhajú si. „Stromy, ktoré boli príbuzné, kolonizovali a popod zem si medzi sebou posielali viac uhlíka. ´Matky´ dokonca znížili svoj vlastný koreňový systém, aby mali jej potomkovia dostatok miesta na zakorenenie," povedala vedkyňa Suzanne Simard.
Cvičný test, ako poznáte stromy vy, si môžete urobiť aj na tejto stránke Školy lesnej múdrosti.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies