26-ročná portugalská pilotka vysvetlila záujemcom o prácu pilotov, čím všetkým si musia prejsť a dala im aj cenné rady, ako to dosiahnuť.
Kto by sa chcel stať pilotom, nebude to mať také jednoduché. Piloti si často museli prejsť množstvom driny, drahých kurzov i následných odmietnutí.
Najťažšie predmety
Pre teraz 26-ročnú portugalskú pilotku bola počas štúdií najťažšia aerodynamika a meteorológia. „Ale to boli pre mňa tiež najzaujímavejšie predmety,“ povedala v rozhovore pre známeho poľského popularizátora vedy lietania - kapitána Dariusza Kulika. Dodala, že práca pilotky bola už jej detským snom, preto sa nevzdávala za žiadnych okolností.
Žena pilotkou
Niekedy je však aj samotný tréning veľmi náročný a pritom vôbec nezáleží od toho, či je pilotom muž, alebo žena. Mnoho ľudí si môže myslieť, že pre ženu je ťažšie byť pilotom. „Nie. Nepovedala by som. Je to také isté pre ženy i mužov,“ vysvetlila s úsmevom pilotka, ktorá zatiaľ lieta stredné vzdialenosti a momentálne neuvažuje nad zaoceánskymi letmi.
Stres
Priznáva však, že ženy môžu mať určitú nevýhodu. „V stresových situáciách, možno nie všetky ženy, trochu generalizujúc, tak obyčajne trochu viac myslíme, 30 minút, hodinu. A lietadlo letí,“ vysvetlila s úsmevom.
Bez paniky
Pilot tiež musí byť priateľský, zodpovedný a nesmie prepadnúť panike. „Môžete si urobiť cvičenia, aby ste sa pripravili na stresujúce situácie. Je potrebný čas, aby ste sa to naučili,“ dodala mladá pilotka s radou, ako sa psychicky vyrovnať so zodpovednosťou za pasažierov i posádku. Odpoveď znie jednoducho: „Nemyslím na to. Cítim sa ako v bubline. Nemyslíš na to, čo sa deje za tvojim chrbtom.“
Dobré rady
Katarína s Dariuszom sa zhodujú, že nevyhnutné je už dopredu myslieť na angličtinu. Aké ďalšie rady má mladá Portugalka pre tých, čo by sa raz chceli stať pilotmi? „Je dobré byť ambicióznym a mať sny, ale buďte si vedomí reality,“ zdôraznila.
Nelietať v oblakoch
No dvihla aj varovný prst, aby pilot-čakateľ príliš pomyselne nelietal v oblakoch. Pretože mnohí si môžu myslieť, že investujú peniaze na kurzy a to musí stačiť. „Lebo poznám niekoľko osôb, ktoré investovali do tréningu a neskôr nedostali prácu,“ zdôraznila.
Cena
Čo je však nevyhnutné zainvestovať, aby sa milovník lietania mohol stať pilotom a svojou teoretickou záľubou z detstva sa aj živiť? „Predtým, ako idete do nejakej školy, je dobré si vyhľadať všetky možnosti, pretože za rovnaké vzdelanie môžete zaplatiť aj 50-tisíc eur, inde 45-tisíc,“ vysvetlila Katarína. A kapitán Dariusz dodal: „V Poľsku je to okolo 150-tisíc zlotých,“ dodal Poliak.
Krok za krokom
Nie je to teda vôbec lacná záležitosť. Je tu však malá rada od Kataríny. „Ak napríklad nemáte 60-tisíc eur, aby ste všetko zaplatili, môžete robiť tréning modulovo,“ vysvetlila portugalská pilotka s dôvetkom, že začať sa dá súkromnou licenciou a neskôr postupne dôjsť do profesionálnej.
1000 životopisov
Dariusz Kulik tiež radí, že pilot musí počítať s tým, že niekedy je potrebné čakať aj 3 roky na prácu snov. Sám si zažil obdobie po roku 2008, keď poslal tisícku životopisov.
8 hodín denne
Zo začiatku aj Katarína mala veľké problémy nájsť si prácu a potrebovala až približne 8 hodín denne stráviť len hľadaním práce. „Trh nebol až taký otvorený, ako teraz. Takže, aby som mala väčšiu šancu dostať prácu, investovala som do type rating na Airbus 320.“
Trpezlivosť
A ďalšie kurzy aj Kataríne veľmi pomohli, no ešte stále musela čakať. „Skončila som v auguste 2017,“ ozrejmila s tým, že vôbec nebolo jednoduché presadiť sa na trhu. „Problémom bolo, že som si myslela, OK, teraz po ratingu mám väčšiu šancu, ale nebola to pravda.“
Nalietané hodiny
Na scéne je totiž nevyhnutná zásada budúcich zamestnávateľov milovníkov lietania. „Letecké spoločnosti totiž vyžadujú minimálne 500 hodín nalietaných na konkrétnom type lietadla, ale nie všeobecne,“ vysvetlila s tým, že tréning jednoducho nestačí. Keďže spoločnosti vyžadujú do 500 hodín, pilot si musí hľadať prácu aj za hranice svojej vlasti.
John Travolta?
A hoci sa počas voľného času snaží utajiť, že je pilotkou, občas sa to v spoločnosti vyzradí. Prezradila, že potom sa k nej ľudia správajú s väčším rešpektom. A po čom túži teraz? Raz by si chcela napríklad zalietať s Johnom Travoltom, ktorý je tiež pilotom a má súkromné lietadlo.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies