SLOVENSKO - Ombudsmanka chce pomôcť zdravotne znevýhodneným deťom, či deťom z rómskej komunity. Predstavila napríklad i návrhy na pomoc inklúzii.
Mária Patakyová žiada Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu o efektívnu desegregáciu detí, zaistenie dostatočného prístupu k vzdelaniu pre deti so zdravotným postihnutím či o zmeny v určovaní detí pre špeciálny prúd vzdelávania.
Celú tlačovú správu Kancelárie verejného ochrancu práv, ktorá o tom informuje, možno nájsť na webe vop.gov.sk.
Patakyová v návrhu zákona vyzdvihla čiastkové zmeny, ktorých cieľom je vytvorenie inkluzívneho vzdelávacieho systému a zahrnutie práva naň. Vysvetlila však, že dôvodom jej pripomienkovania je nedostatočné riešenie zavedenia myšlienky inkluzívnosti do praxe. Pričom inklúzia existuje už veľmi dlho, ale verejnosti je menej známa.
Inkluzívne vzdelávanie
"Je to poločné vzdelávanie detí s rozmanitým potenciálom na zabezpečenie rovnosti ich šancí. Každá škola má byť otvorená všetkým deťom v lokalite a pripravená na to, aby im umožnila naplniť ich základné právo na kvalitné vzdelanie. Inkluzívne prostredie je prirodzené a vytvára príležitosti pre účasť na dianí pre každého jednotlivca. Odlišnosť a rozmanitosť je príležitosť prospešná celku. Inkluzívne vzdelávanie podporuje dynamický systém vzdelávacích a odborných služieb, ktorý flexibilne reaguje na potreby dieťaťa, rodiny a učiteľa. Je to proces, nie stav," vyjadruje web inklukoalície, ktorý vznikol i s pomocou občianskeho združenia InkluCiTy, bojujúceho za inklúziu vo vzdelávaní.
Ombudsmankine návrhy
Podľa Patakyovej, na zabránenie segregácie vo vzdelávaní je potrebné zmeniť prístup v tvorbe školských obvodov. Ombudsmanka navrhla doplniť zákon o štátnej správe školstva o ustanovenie, ktorým sa zakotví záväzná požiadavka rešpektovania princípu rovnosti, zákazu diskriminácie a zákazu segregácie pri vytváraní školských obvodov a obvodov materských škôl.
Odporučila tiež formuláciu, že je zakázané vytvárať školské obvody a spádové obvody materských škôl len na základe etnicity, náboženstva, rasy či sociálneho vylúčenia.
„Je potrebné uviesť, že hoci novela dáva nádej na potenciálnu možnosť ďalšieho vzdelávania detí s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia v bežných stredných školách, naďalej umožňuje ich vylučovanie do špeciálnych škôl. A to bez úpravy akéhokoľvek predvídateľného postupu smerujúceho k ukončeniu vzdelávania žiakov a žiačok s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia v segregovaných špeciálnych školách,“ konštatovala Patakyová.
Ďalej navrhla, aby sa zrušil variant A pre žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím a aby boli v plnom rozsahu zahrnutí do bežného vzdelávania.
Podľa nej by bolo vhodné, aby došlo aspoň k vymedzeniu postupných krokov smerujúcich k zrušeniu tohto variantu s konkrétnymi dátumami účinnosti týchto opatrení.
Patakyová tiež požiadala o výslovnú úpravu prechodného obdobia a podporných opatrení pre žiakov, ktorí sa doteraz vzdelávali a vzdelávajú v osobitnom režime pre variant A. Chce, aby sa žiaci dokázali pripraviť a úspešne absolvovať externé testovanie ako podmienku pre získanie nižšieho stredného vzdelania a štúdium na bežnej strednej škole.
Upozornila aj na problém nesprávneho zaraďovania rómskych detí do špeciálnych škôl
Často dochádza k myľnému zaradeniu detí do špeciálnej školy, pričom to môže byť zapríčinené napríklad chýbajúcimi vhodnými diagnostickými nástrojmi. Tie by mali dostatočnej miere zohľadniť sociálne, kultúrne a jazykové prostredie detí.
Z výskumov vyplýva, že v slovenskom špeciálnom školstve sa vzdeláva takmer štvornásobne vyšší podiel detí ako je priemer Európskej únie.
„Toto alarmujúce nadmerné zastúpenie rómskych detí v špeciálnych školách má zásadný vplyv na ich neskoršie uplatnenie sa na trhu práce. Porušovaním práva na vzdelanie bez diskriminácie a segregácie uzatvárame celé generácie detí pochádzajúcich z marginalizovaných rómskych komunít do bludného kruhu chudoby,“ objasnila Patakyová.
Ombudsmanka navrhla upraviť diagnostické nástroje určovania spôsobu vzdelávania žiakov s mentálnym postihnutím. Mali by byť založené na dlhodobom skúmaní dieťaťa, vyhodnocovaní jeho rozvoja, zohľadňovaní schopností detí pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia marginalizovaných skupín a ich jazykových špecifík. Zámerom je zabrániť zamieňanie mentálneho zdravotného postihnutia s odstrániteľným vplyvom sociálne znevýhodneného prostredia.
Súvisiaci článok: Sociálne znevýhodnené deti nebudú potrebovať test na COVID19
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies