Neplatičom bankových úverov od začiatku júla pribudnú nové starosti. Už sa totiž nemôžu spoliehať na jednotné rámcové pravidlá, ktoré banky rešpektovali počas pandémie.
Umožňovali napríklad odklad splátok bez negatívneho zápisu do úverového registra či zníženia bonity klienta. Spolu so začiatkom prázdnin sa situácia zmení a pre mnohých to môže priniesť opäť ťažkosti.
Prečítajte si: Česká vláda schválila finančnú pomoc obciam na južnej Morave, ktoré zničilo tornádo
Približne 140-tisíc ľudí po vypuknutí pandémie požiadalo o odklad splátok najmä kvôli strate zamestnania, či zlej finančnej situácii. Najhorším mesiacom bol podľa údajov Národnej banky Slovenska júl 2020. Podiel odložených zostatkov spotrebných a ostatných úverov k celkovým zostatkom týchto úverov bol na úrovni až 14,21 % v takmer miliardovej hodnote (963,5 milióna eur). K marcu 2021 bol už podiel nižší, na úrovni 2,51 % v objeme 166,8 milióna eur.
V prípade úverov na bývanie si ľudia najviac odkladali splácanie minuý rok v júli. Odložili si splácanie viac ako troch miliárd eur. V marci 2021 tento objem podľa NBS klesol na necelú pol miliardu eur. Tým, ktorí neplatia sa už kráti čas. Požiadať banku o individuálne riešenie svojich problémov podľa spoločných rámcových pravidiel, ktoré prijala Slovenská banková asociácia a odporúčala ich aj svojim členom, môžu len do konca júna. Pravidlá mali viesť k rovnakému prístupu klientov naprieč celým bankovým sektorom. Od 1. júla budú banky pristupovať k neplatičom už len podľa vlastných pravidiel.
Mohlo by vás zaujímať: Činnosť najväčšej svetovej burzy kryptomien Binance bola zakázaná
Odborníci odporúčajú, aby si ľudia pripravili finančný plán, ktorý im pomôže v budúcnosti zvládnuť prípadný dočasný výpadok príjmov. „Často sa stretávame s tým, že klienti finančný plán nemajú. Pritom vďaka nemu sú pripravení na takéto nepríjemné situácie a dokážu sa im vyhnúť,“ konštatuje odborný garant Universal maklérskeho domu Marek Sokol.
Vďaka finančnému plánu mohli mnohí ušetriť aj počas pandémie. Tí, ktorí požiadali o odklad splátok, síce nedostali negatívny zápis v bankovom registri, úver sa im však aj naďalej úročil. Takíto klienti preto napokon zaplatia banke viac ako v prípade, že by úver splácali napríklad z úspor.
Úročenie si podľa odborníka dlžníci uvedomovali. „Celý proces bol riadne odkomunikovaný, ako zo strany banky, tak aj zo strany sprostredkovateľa s klientom. Našou snahou však bolo od začiatku pomôcť klientovi vyriešiť situáciu inak ako žiadosťou o odklad splátok,“ konštatuje M. Sokol, ktorý to označil za krajné riešenie.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies