Slovensko čelí obrovskému problému. Cesty na Slovensku sú z dlhodobého hľadiska extrémne preťažené. Hlavným problémom sú nákladné autá, ktoré prepravujú rôzne druhy tovaru. Existuje však ešte spôsob, ako slovenským cestám pomôcť.
Jediným a najlepším riešením by bola železničná preprava. Tá by však potrebovala zo strany štátu väčšiu podporu, aby bola schopná konkurovať.
Železničná nákladná preprava je mnohonásobne efektívnejšia než kamiónová preprava. Ďalším silným argumentom, ktorý hovorí v prospech železníc, je ekologickosť prepravy. V porovnaní s inými druhmi prepravy sú železnice najekologickejšie. Podľa Európskej únie je železničná preprava jediným udržateľným spôsobom dopravy.
Rok 2021 bol zároveň vyhlásený Európskym rokom železníc. Práve v tomto roku má byť cieľom zvýšenie povedomia o ekologickosti železničnej prepravy tak, aby bola v ďalších rokoch najviac využívaným spôsobom v rámci nákladnej a osobnej prepravy. Jedine týmto spôsobom bude možné splniť európske ciele Zelenej dohody, v rámci ktorej má byť v roku 2050 dosiahnutá uhlíková neutralita.
V porovnaní s inými členskými štátmi, kde sú politici ochotní podporiť železnice znížením alebo úplným zrušením akýchkoľvek poplatkov za železničnú infraštruktúru, slovenskí politici žiadne obdobné kroky nerobia. Problém s podporou zašiel tak ďaleko, že preprava jednotlivých vozových zásielok je v praxi dotovaná samotným dopravcom.
ZSSK CARGO ich realizuje prakticky s nulovým ziskom. Spomínaný typ prepravy je mimoriadne náročný na organizáciu a administratívu. Vlak prepravuje objednávky rôznych klientov. Aj to je dôvod, prečo je táto preprava z hľadiska organizácie a plánovania veľmi náročná.
Z dlhodobého hľadiska ZSSK CARGO nemôže prevádzkovať prepravu, ktorá bude stratová, pokiaľ nedôjde k podpore zo strany štátu. Je možné, že slovenské CARGO bude časom nútené pozastaviť tieto objednávky. Následkom toho by okamžite vzrástol podiel nákladnej cestnej prepravy. Už teraz preťažená cestná sieť by čelila doslova kolapsu.
Východisko z tejto situácie je pritom jednoduché. Slovensko by malo nasledovať celoeurópsky trend v navyšovaní železničnej prepravy. Štát by mal železničným prepravcom ponúknuť vhodnú podporu na to, aby sa stali konkurencieschopnými práve cestnej preprave. Toto riešenie by odľahčilo cesty a zlepšilo životné prostredie.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies