Rok 2021 bol Európskou komisiou vyhláseným Európskym rokom železníc s cieľom podporiť a spropagovať nielen osobnú, ale aj nákladnú železničnú dopravu v Európe.
Pri tejto príležitosti 2. septembra vyrazil zo železničnej stanice Lisabon špeciálny vlak “Connecting Europe Express”. Po ôsmich dňoch dorazil v piatok do Bratislavy na Hlavnú stanicu a pokračoval do Múzea dopravy SR. Vlak z Viedne do Bratislavy dopravil špeciálny rušeň Vectron 383 110. Ide o najmodernejší rušeň z flotily ZSSK. Európsky rok železníc sa rozhodla podporiť aj Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá venovala dizajn rušňa HDV radu 365 práve tomuto roku.
Vlakom po Európe cestujú aj zástupcovia Európskej komisie, medzi inými aj Iveta Radičová, ktorá je koordinátorkou pre koridor TEN-T Stredomorie. V Múzeu dopravy ich privítali predstavitelia štátnej správy, Zastúpenia Európskej komisie a samosprávy: Ján Farkaš, generálny riaditeľ sekcie dopravy a dráh MDV SR, Radim Dvořák, zástupca vedúceho Zastúpenia Európskej komisie v SR, Juraj Droba, predseda Bratislavského samosprávneho kraja, Tatiana Kratochvílová, prvá námestníčka primátora hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislava a zástupcovia železničných spoločností – Roman Koreň (predseda predstavenstva ZSSK), Roman Gono (predseda predstavenstva ZSSK CARGO) a Miloslav Havrila (generálny riaditeľ ŽSR).
Európsky rok železníc otvára priestor na diskusiu o výhodách a prínosoch železničnej dopravy, o jej budúcnosti a o tom, ako európske vlaky pomôžu Európe v dosahovaní jej ambiciózneho cieľa – klimatickej neutrality do roku 2050. "Skoro všetko, čo je na našej železnici moderné, je spojené s EÚ fondmi. Z tratí sme zmodernizovali úsek z Bratislavy po Žilinu v sume zhruba 2 miliárd eur. Ďalšie stovky miliónov eur šli do vozidiel. Zhodou okolností práve včera sme podpísali zmluvu o nákupe 9 elektrických jednotiek pre východné Slovensko. Železnice v Európe prepravujú 7 % všetkých cestujúcich a 11 % všetkého tovaru, pričom vyprodukujú menej ako 0,5 % emisií skleníkových plynov spôsobených dopravou. Za mnohé, čo je na našich a v našich koľajach dobré, vďačíme Európe“, uviedol predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.
Udržateľnosť koľajovej dopravy vyzdvihol aj predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba. "Preto je väčšina strategických dopravných projektov v kraji orientovaná na rozvoj koľajovej dopravy – železničnej aj električkovej. Pre župu je prioritou skapacitňovanie najvyťaženejších železničných tratí, ako aj budovanie prestupných terminálov integrovanej dopravy," priblížil.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies