Prípadné zvýšenie cestnej dane o 10 % je pre dopravu neprijateľné
Združenie ČESMAD Slovakia so znepokojením zaregistrovalo medializované informácie po rokovaní predsedov Vyšších územných celkov (VÚC) o tom, že od budúceho roka plánujú zvýšiť daň z motorových vozidiel, a to dokonca možno až do výšky 10 %.
ČESMAD v stanovisku, ktoré dnes poskytol TASR, takýto postup zo strany samosprávnych krajov považuje pre cestnú nákladnú dopravu za neprijateľný, pretože podľa analýz a následnej odbornej štúdie vypracovanej Žilinskou univerzitou, v súčasnosti nie je žiadny priestor na zvyšovanie dane z motorových vozidiel v kategóriách nákladných cestných vozidiel a autobusov.
Podľa tejto analýzy by takéto zvýšenie prinieslo len zvýšenie daňového zaťaženia slovenských dopravcov, ktorí po zavedení elektronického mýta v SR po 1. januári t.r. majú veľké finančné problémy a veľa spoločností z tohto dôvodu aj zaniklo. Štúdia porovnáva sadzby dane z motorových vozidiel v krajinách V4. Tak napríklad pri návesovej súprave, po prvýkrát registrovanej v januári 2009, s ťahačom Euro 4 dosahuje ročná sadzba dane v Poľsku len 38 % priemernej dane v SR, rozdiel je až 1242 eur. Daň v Maďarsku dosahuje 49 % priemernej dane v SR, rozdiel v daňovom zaťažení je 1018 eur. Daň v ČR v tomto prípade dosahuje 53 % priemeru v SR, rozdiel je 948 eur. Rozdiel je spôsobený znížením sadzby v ČR o 48 %. Tieto rozdiely výrazne znižujú konkurencieschopnosť slovenského cestného dopravcu.
Vzhľadom na to, že ide o daň z motorového vozidla evidovaného v SR, je potrebné znovu zvážiť doplnenie mechanizmu vratky zaplatenej dane za vozidlá v medzinárodnej cestnej doprave, ktoré sa preukázateľne nezdržujú na území SR nad určitú hranicu. ČESMAD preto navrhuje, aby sem spadali vozidlá, ktoré sa preukázateľne zdržuje v zahraničí viac ako 6 mesiacov, pričom nemusí ísť o súvislé obdobie.
S čím autodopravcovia súhlasia je návrh predsedov VÚC, aby sa daň z motorových vozidiel v jednotlivých VÚC zjednotila, aby sa nevytvárali regionálne rozdiely a nerovnaké podmienky na podnikanie.
Výber dane zabezpečuje štát, a preto výnos z tejto dane by sa mal prerozdeľovať napríklad na princípe počtu km ciest II. a III. triedy a náročnosti zimnej údržby. Podobne ako sa aplikuje pri prerozdeľovaní dane z príjmov fyzických osôb. Štát má náklady spojené s výberom dane a on vykonáva aj daňové kontroly, čiže môže ovplyvniť efektívnosť jej výberu a plniť aj svoje záväzky voči legislatíve EÚ napríklad pri stratégii preferovania ekologických vozidiel a vytváranie rovnakých podmienok na podnikanie v celej SR.
Je žiaduce zaviesť zdanenie aj ostatných motorových vozidiel, nielen nákladných motorových vozidiel. Ide najmä o kategóriu špeciálnych vozidiel a špeciálnych prívesov, ktoré sú využívané na podnikanie a používajú cestnú infraštruktúru.
Nie je možné zakazovať jazdu nákladným motorovým vozidlám po cestách II. a III. triedy pokiaľ nie sú na to technické dôvody na niektorých vymedzených úsekoch, napr. mosty, podjazdy a pod. Tieto vozidlá platia daň z motorových vozidiel, ktoré podľa smernice EÚ súvisia aj s poplatkami za dopravnú infraštruktúru. Nákladné vozidlá vykonávajú prepravy za konkrétnym účelom prepravnej potreby štátu, mesta, obce, podnikateľa a občana.
Stanovisko TASR poskytol Pavol Jančovič, prezident združenia ČESMAD.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies